onsdag 29 juli 2015

Järnskallen av Nils Håkansson

Nils Håkansson, Järnskallen
Rec-ex/ tävlingsvinst ifrån Albert Bonnier Förlag, Tack!

Handling:
I hungerkravallernas Stockholm våren 1917 rör sig en maskerad man som kallar sig herr Agnefit. Ett mord har begåtts på en officer med förbindelser i den svenska makteliten, och herr Agnefit samlar en grupp udda existenser för att lösa mordet. I gruppen ingår en labil före detta tsaragent med en böjelse för sexualvåld, en svärmisk studentska med stora talanger för jiu jitsu, en alkoholiserad medelålders kvinna som tål hur mycket stryk som helst, en före detta uppvisningsbrottare, en lettisk bankrånare och en dansk kälkborgare med en unik begåvning för att orsaka förödelse. Herr Agnefit är dock mycket förtegen om varför han vill att mordet ska lösas, och snart börjar gruppens medlemmar ana oråd

Vad jag tyckte:

Denna bok har verkligen satt myror i huvudet på mig! Jag både gillar den och ogillar den! Det är absolut inte en dåligt bok på något sätt utan det är en otroligt välskriven och driven berättelse skapad av en skicklig författare. Men där finns något i berättelsen enorma myller av karaktärer, händelser, detaljer och sidospår som skaver hos mig, något som gör att jag inte kan enbart tycka om boken helt och hållet.  Jag förstår att bokens händelser bygger på faktiska historiska händelser, vid denna tiden så pågick Första världskriget och det gamla ryska riket är på väg att falla sönder samtidigt som det här hemma i Sverige pågår kravaller och upplopp med en ostabil regering. Som en av karaktärerna i boken säger så brinner hela Europa. Det är detta som är bakgrundskulisserna i boken samtidigt som vi dras in i en surrealistisk undre värld i Stockholm som befolkas av de mest udda och märkliga figurerna. Allt detta tillsammans med de ännu mer märkliga människorna som Herr Agnefits gäng består av. Och här ligger nog ett av problem med att jag har svårt för boken, jag kan faktiskt inte säga att jag tycker om en enda av karaktärerna i boken... Men ändå på något märkligt sätt så vill jag ändå få veta mer om om!

Men samtidigt så finns där något som gör att jag ändå läser på, för emellanåt är det riktigt spännande och det är alltid välskrivet. Möjligen hade jag gjort boken mer rättvisa vid ett annat tillfälle, en utmattad hjärna orkar nog inte ta till sig denna form av bok just nu och kanske hade jag tycket mer om den vid ett annat tillfälle. För som sagt det är inte en dålig bok så jag rekommendera ändå er att läsa den och bilda er en egen uppfattning av boken. För Järnskallen är en märklig bok som bjuder på ett mycket annorlunda äventyr.

2 kommentarer:

  1. Låter som en spännande tidsperiod, jag vet sorgligt lite om den, men boken låter inte helt fängslande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte också tidsperioden var lockande men jag blev personligen inte överförtjust i boken i sig men jag vet andra som gillade den riktigt mycket. Så kanske du får ge den en chans!

      Radera