måndag 13 juli 2015

Sommarlov med Kulturkollo #novell

Sommarlov med Kulturkollo #novell

Dagens sommarlovsord är alltså novell, ett format jag verkligen gillar. Det är en konst att lyckas få till något riktigt bra på ett så pass begränsat utrymme som en novell är.

Jag skulle faktiskt vilja slå ett slag för Zombie Förlag som jag läst många noveller ifrån på senaste tiden.  Är man sugen på riktigt bra välskriven svensk skräck i novell-format bjuder de nämligen på många godbitar. Dels har vi antologin Svarta sagor som erbjuder 13 skräck-noveller av vitt skilda slag men de har också enskilda noveller såsom Johan Ring fantastiska Rent-a-claus, den otäcka Stalaktit av Stewe Sundin eller den obehagliga Grottan av Eva Ullerud.

Skräckläsning under sen sommarkväll, en härlig kombination!



7 kommentarer:

  1. Det räcker att se omslagen på sidan, ja det får inte vara mörkt när man läser de böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej de är ju rätt otäcka, passa kanske bra att läsa när det är sommar!

      Radera
  2. Åh, jag bara måste läsa lite från Swedish Zombie! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan varmt rekommendera det förlaget, de har mycket spännande i sitt stall!

      Radera
  3. Svar
    1. Den är riktigt bra med! Jag ska läsa om den till jul tänkte jag!

      Radera
  4. Jag fick Svarta sagor idag! Ser så fram emot att läsa den., :-)

    SvaraRadera