torsdag 16 mars 2017

Barnet i mossen av Siobhan Dowd

Siobhan Dowd, Barnet i mossen
Översättare: Helena Ridelberg

Handling:
Tidigt en morgon hittar Fergus ett dött barn, troligen mördat, på gränsen mellan Irland och Nordirland. Fergus har mycket annat att tänka på. Hans storebror Joe har gripits för sitt samröre med IRA, oroligheterna i landet gör att allt närsomhelst kan explodera och själv måste han klara examensproven för att kunna ta sig därifrån - men ändå dras han in i mysteriet med det döda barnet i mossen, som snart tar en ny oväntad vändning.

Vad jag tyckte:
Barnet i mossen är främst en uppväxtskildring som till stora delar påminner om liknande böcker som berör unga personer och en tid i deras liv som formar och förändrar dom på något sätt. Inramat med vardagsliv. Så är även Barnet till mossen till största delen, vi möter här Fergus, en rätt vanlig kille som har en stor och kärleksfull familj. Fergus håller på att övningsköra och dessutom så kämpar han på inför examensproven, de som är så viktiga om Fergus ska ha en chans att bli något större här i livet och komma bort ifrån sin lilla hemby. Dessutom har vi själva händelsen som kommer att påverka och förändra Fergus och det är det lilla barnet som hittas i mossen. Men så kommer då det som gör att Barnet i mossen sticker ut rejält. Fegus vardagliga liv utspelar sig nämligen på Irland, mitt under själva den tiden så revolter, konflikter mellan IRA och den engelska regeringen var som allra hårdast. Mitt i detta kaos får alltså lära känna Fergus som dessutom måste tacklas med att hans bror Joe sitter i fängelset.

Siobhan Dowds mjuka och behagliga språk gör berättelsen väldigt lättillgänglig och trevlig att läsa. Jag gillar hur pass neutral Dowd  är i sin skildring av Fergus liv och det kaos som pågår under den tiden då boken utspelar sig. Vi får lära oss mycket om detta men samtidigt så är också själva händelsen med barnet i mossen i fokus. Här vill jag helst inte avslöja för mycket för att inte spoila boken. Miljöskildringarna är tydliga utan att vara alltför detaljerade och gestaltning av de olika karaktärerna känns trovärdiga och levande.

Det enda som känns lite vemodigt är att jag känner verkligen hur starkt jag gillar Dowds sätt att skriva och hur hon berättar sin historia men där jag vet att antalet böcker som hon har skrivit är begränsade. Och det för att författaren själv gick bort, väldigt ung, 2007. Så jag får njuta av de böcker hon hann skriva.

Barnet i mossen är en lågmäld vardaglig berättelse med en aningen mystik och spänning.

Betyg: 3+/5
Boken kommer från: Atrium förlag, Tusen tack!
Andra som skrivit om boken: Wherethebookslive.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar