tisdag 14 mars 2017

Tematrio: Med inspiration från havet!


Ny vecka och dags för en tematrio. Idag är jag fruktansvärt trött och ser nästan i kors snart.  Det har varit en mycket lång natt då lilla hunden Gibson har fått kennelhosta. Så vi har inte sovit något i natt, han och jag. Slumrat i soffan med hans huvudet vilande högt på mitt knä för att lindra de svårare hostanfallen. Nu har Gibbe fått hostmedicin och ska nog snart krya på sig. Sedan har jag varit hos barnmorskan för att sätta in en ny p-stav så jag är rätt mör vid detta laget... Och just idag bestämmer sig grannen för att det är dags att börja snickra utomhus, precis bredvid vårt sovrumsfönster....

Så vi gör ett försök att svara på Lyrans tematrio för att hålla ögonen öppna några timmar till innan man kan gå och sova för natten. Denna vecka vill hon att vi ska klura på följande: Berätta om en bok/dikt/text vars titel innehåller något från havet (eller annat vatten)!

Jag fastnade på en trio där titlarna förvisso inte innehåller ordet hav eller vatten men likväl med något som är väldigt viktigt för den som befinner sig ute till sjöss! ( Första titeln innehåller förvisso hav men inte de andra två =)
  1. Fyren mellan haven av M.L Steadman. En skimrande vacker kärlekshistoria fylld med sorg och förtvivlan. Jag är väldigt nyfiken på filmen som bygger på boken. 
  2. Fyrväktaren av  Jeanette Winston. En magisk bok som gnistar av ordkärlek och sagoskimmer. Underbar bok som jag varmt kan rekommendera!
  3. Fyren av P.D James. En modern pusseldeckare som dessutom utspelas på en ö! Jag vill minnas att jag tyckte riktigt bra om denna, trots att det var ett tag sedan jag läste den.



21 kommentarer:

  1. Vilken snygg trio! Fyrväktaren är på läslistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Fyrväktaren är en mycket läsvärd bok =)

      Radera
  2. Det var ju lite fiffigt med tema i temat så att säga.

    SvaraRadera
  3. Jag väntar på filmen Fyren mellan haven i stället. Får spara in lite tid :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland får man göra så! Man kan inte hinna läsa allt även om man gärna vill det =)

      Radera
  4. Winterson vill jag läsa. James Fyren läste jag när den kom på pocket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Fyren har ju några år på nacken!

      Radera
  5. Fyren har jag börjat på men lagt åt sidan, men jag ska nog läsa den småningom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland blir det så, man kan inte gilla allt man börjar läsa ju =)

      Radera
  6. Kul trio med fyrar! Har inte läst någon av dem men skulle gärna göra. Eller se filmen Fyren mellan haven...

    SvaraRadera
  7. Vilken snyggt utförd trio :) Gillar bilden du valde till också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Visst är bilden häftig! Hittade den för en tid sedan när jag tittade på lite bilder av övergivna platser, ett udda intresse jag har men väldigt fascinerande!

      Radera
  8. Jag gillar fyrar så denna trio tyckte jag mycket om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något speciellt med fyrar det håller jag med om =)

      Radera
  9. Trevligt med en triss i fyrar! Inte läst någon av dessa titlar, men Fyren mellan haven ligger bra till tror jag. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack =) Fyren mellan haven kan jag varmt rekommendera!

      Radera
  10. Jättesnygg fyrtrio! Tror att jag har läst den tredje... de andra fyrarna är jag nyfiken på ;)

    SvaraRadera