måndag 6 mars 2017

Störst av allt är Malin Persson Giolito

Malin Persson Giolito, Störst av allt

Handling:
Luften är grå och suddig av krutrök. Alla är skjutna utom jag. Jag har inte så mycket som ett blåmärke.
De rikaste rika och de mest utsatta behöver sällan träffas. Utom i Djursholms allmänna gymnasium. Fem tonåringar, och en lärare som vill väl. Det slutar i katastrof. Nio månader senare ställs artonåriga Maja inför rätta. Störst av allt är en naken skildring av en fullskalig tragedi i överklassens ombonade frizon och ett sällsynt inkännande porträtt av en ung människa.

Vad jag tyckte:
Att skriva om en bok som är ok eller rent rätt bra går ofta lätt att få ihop ett bra omdöme om. En något sämre bok eller rent av en dålig bok blir lite svårare att skriva om. Här gäller det att konkret och tydligt förklara varför man inte tycker om boken eller varför man upplevde boken som dålig. Fingertoppskänsla tycker jag är viktig i sådana lägen och det kan vara lite vanskligt att få till det.

Sen kommer då böcker som golvar  en och där man blir stum av ren beundran. Att då försöka få till ett vettigt omdöme som konkret och konstruktiv förklara varför boken är så förbannat bra och varför alla ska läsa den, det blir nästan omöjligt att få till. Störst av allt är en sådan bok som jag blir både golvad av samt helt stum av. Hur ska jag ens kunna förklara det träffsäkra och vassa språket som så tydligt och skickligt väver fram en nattsvart historia som tränger långt in under huden på en. Där lager efter lager lyfts fram med både briljans och skicklighet. Ska man kanske hellre lyfta fram hur skickligt författare tolkar den unga förövaren,  en ung tjej på väg att bli en ung kvinna och hur författaren så närgående och igenkännande beskriver hur det är att vara ung tonårstjej i dagens samhälle. Eller ska jag lyfta fram hur jag emellanåt nickar i medhåll för att det känns som att advokaterna och liknade personer låter och känns som att jag lyssnar på riktiga personer och inte bara till fiktiva karaktärer skapade av en författare. Eller ska jag skriva om träffsäkerhet i formuleringarna som både känns genomtänkta och skarpsynta. Men jag skulle också kunna lyfta fram det extremt högaktuella ämnet som både känns fräscht och nytt genom det annorlunda perspektivet men också som ett ämne som tyvärr alltid kommer vara just aktuellt. Där författaren skapar frågor som berör samtidigt som det väcker många frågor.  Där samhällsproblemen varvas med föräldrars relation till deras barn och om barn/ungas utsatthet i ett allt hårdare samhällsklimat.

Men jag kan också berätta om att Störst av allt beskrivs som en rättegångsthriller men den är också ett igenkännande porträtt av två unga människors försök att dels hitta sig själva och skapa sin egen identitet men också om att försöka finna sin plats här i livet. Allra sist kan jag även nämna att  Störst av allt en enastående kärlekshistoria som berör ungas kärlek på ett ytterst finkänsligt och starkt sätt som verkligen griper tag i mig och där jag stundtals får en stor klump i magen. Titeln som sådan får en helt ny innebörd när man väl kommer fram emot slutet.  Även ämnen som skuld och oskuld, rätt eller fel, oskyldig eller skyldig tas upp och där vi som läsare verkligen uppmanas till att själva försöka förstå vad som hänt. Det dröjer länge innan vi får något konkret svar och jag gillar verkligen att historien får ta tid på sig att utvecklas och där utgången inte är helt säker.  Vad mer ska jag egentligen säga? Vad mer kan jag skriva för att få alla att förstår vilken bra bok detta är?

Det enda jag kommer på är: LÄS!!!

Betyg: 5/5
Boken kommer från: Biblioteket
Andra som skrivit om boken: Johannas deckarhörna, Bokhora, Feministbiblioteket och Just nu Just här

8 kommentarer:

  1. Den här vill jag läsa någon gång! :)

    SvaraRadera
  2. Faktiskt jättekul att läsa ditt inlägg för jag tyckte precis tvärtom på samtliga punkter :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg inte att du också läst den, då ska jag kika på din recension! Men visst är det underbart att vi läsare kan få tycka och känna precis som vi vill! Att samma bok både kan få läsare att tycka om den och inte tycka om den samtidigt! =)

      Radera
  3. Jättefint skriven recension med en personlig touch, jag gillar det!
    Blir nyfiken på Tantaugustas recension, måste titta in till henne också och se vad vi tydligen inte är överens om ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Så glad jag blir att jag hittat rätt ton och fick till recensionen så bra =)

      Radera
  4. Nu har jag också läst den och håller helt med dig!

    SvaraRadera