torsdag 2 mars 2017

Läsning i Februari

Februari bjöd på en lika saftig hög med böcker som i januari men denna månaden bjöd på några fler fullpoängare faktiskt. Jag har skiftat som vanligt mellan olika genrer och åldergrupper, blandat högt och lågt precis som det ska vara! Nu i mars är det möjligt att läsningen går ner något i antal eftersom jag igår började arbetsträna! 3 dagar i veckan, 4 ½ timme per dag till att börja med. Alltför att se om min fibromyalgi håller för administrativt arbete och om jag i så fall kanske kan omskola mig inom det! Det är skönt att få komma igång igen och att få börja ta sig an lite utmaningar. Nu gäller det bara att vara försiktig så att jag inte går in i den berömda väggen igen. Förhoppningsvis är jag något klokare nu än förra året.  Och det är nästan kryss i taket denna månaden då jag enbart har tre böcker kvar att skriva om! Begriper inte riktigt hur det gick till! De tre sista kommer jag skriva om i helgen tänkte jag =)

  1. Kalle Holmqvist, Tjockskallarnas uppror, 3+ ( Sverige,m)
  2. Peter Robinson, När musiken tystnar, 4 ( England, m)
  3. Oskar Källner, Alpha & Omega, 4 ( Sverige, m)
  4. Adrian McKinty, Kall,Kall jord, 4 ( Irland, m)
  5. Eva Dolan, Efter din död, 3+ ( England, k)
  6. Diana Gabaldon, Sjöfararen, 4- (USA,k)
  7. Dorothy Sayers, En naturlig död? 4 ( England, k)
  8. Markus Lutteman, Blodmåne, 4 ( Sverige, m)
  9. Karin Slaugther, De fångade, 4 ( England,k)
  10. Ninni Schulman, Välkommen hem, 5 ( Sverige, k)
  11. Kelly Rimmer, Jag utan dig, 3+ (Australien, k)
  12. Veronica Roth, Dödens märke. 3- ( USA,k)
  13. Maria Turtschaninoff, Maresi: Krönikor från Röda klostret, 5 ( Finland, k)
  14. Jojo Moyes, Arvet efter dig, 4 - ( England, k)
  15. Moira Fowley-Doyle, Olyckornas tid, 5 (Irland, k)
  16. Meg Rosoff, Om jag försvann, 3+ ( USA.k)
  17. Jesper Lundqvist, Spionen på spökskolan 4+ ( Sverige, m)
  18. Jonna Berggren, Isporten, 3+ (Sverige, k)
  19. Eva Holmquist, Diligentia: Det är inte så lätt som du tror, 3+ (Sverige, k)
  20. Gillian Flynn, Mörka platser 5 ( USA, k)
  21. Karin Slaugther, De vackraste, 4 ( England,k)
  22. Malin Giolito Persson, Störst av allt. 5 ( Sverige, k)
Månadens bästa vuxenbok: Malin Giolito Perssons bok Störst av allt avslutade månadens läsning med en skräll. Rec kommer när jag samlat mig något och funderat ut en riktigt bra recension.
Månadens bästa tonårsbok: Olyckornas tid bjöd på en nattsvart magisk sagoskimrande berättelse som verkligen berörde mig.
Månadens besvikelse: Dödens märke av Veronica Roth bjöd på så mycket oförståelse att jag mest kände mig förvirrad. Dock så kommer jag fortsätta läsa för det fanns även mycket jag gillade med boken.
Månadens fantasy: Maresi bjöd på en fantastisk finstämd och lågmäld fantasy som verkligen tilltalade mig.
Månadens deckare: Kall Kall jord får dela utrymme med Välkommen hem! Två väldigt annorlunda deckare men båda så ruggigt bra att jag inte kan välja mellan dom!
Månadens spökhistoria: Spionen på spökskolan visade sig vara en riktigt toppbok som bjöd på riktigt härlig läsning. Ser framemot de kommande delarna!
Månadens otäckaste: Blodmåne av Markus Lutteman bjöd på en minst sagt otäck historia om tjuvjakt på noshörningar. Kan starkt rekommendera den!
Månadens thriller: Nu äntligen har jag läst Gillian Flynns Mörka platser och jösses kos vad den vad bra! Rec kommer i helgen när jag samlat mig en del!

Månadens länder: Det blev en hel del länder denna månaden faktiskt. Stark fokus på Sverige och England som vanligt med någon avstickare till USA. Men har även läst finsk, irländsk och australisk  författare. Samt besökt en del länder som jag inte brukar vara i såsom Irland och Australien men också delar av Afrika. Och jag är så nöjd så men vill fortsätta vidga mitt läsande. Främst läsa böcker som utspelar sig i andra länder än England, USA eller Sverige. Kom gärna med bra tips på sådana böcker!
Månadens antal: Ett högt antal böcker blev lästa men denna månaden beror det inte bara på att jag mår dåligt. Utan det beror mer nu på att jag faktiskt börjar må bättre. Jag sover hela nätterna igenom för första gången på säkert 10 år tack vare en ny sömnmedicin. Sorgen från i höstas finns kvar där men den värsta smärtan har lagt sig. Och jag har under årets två första månader lagt ner mycket tid och arbete på att bygga upp mig själv. Jag har börjat träna här hemma, gå längre promenader med hunden, försöker äta bättre och allmänt ta bättre hand om mig själv. Något som börjar ge resultat nu! Som vanligt känner jag inte ett behov av att läsa ett visst antal böcker, läser jag en bok är det kanon, läser jag 22 så är det med kanon. Så länge läsningen finns med naturligt i mitt vardagliga liv. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar