tisdag 7 mars 2017

Tematrio: Kvinnor



Jag ska snart iväg och träffa en ögonläkare som ska utreda min ögonmigrän lite närmare. Något jag bävar för eftersom jag verkligen inte gillar att någon ska peta i mina ögon. Så på självaste kvinnodagen tar jag och skriver om kvinnor så som Lyrans noblesser efterfrågar:

"Den här veckan är kvinnodagsveckan här på bloggen, jag ska bjuda på både lite gammalt och nytt med kvinnotema. Temat för trion den här veckan blir därför väldigt lätt, berätta om tre bra texter som handlar som kvinnor. Klassiker, lyrik, faktaböcker, elaka mammor, vackra häxor o s v välj själv! Eller blanda hejvilt."

Jag väljer tre böcker som på olika sätt lyfter fram kvinnor på ett nytt sätt. Som skildrar kvinnor som är något utöver det extra.

  1. Yvonne Hirdman skriver ett starkt och kärleksfullt porträtt över sin mamma. En skarpsinnig kvinnohistoria som också är en skildring av Europa under två olika världskrig. Boken heter Den röda grevinnan
  2. Agnes-Margrethe Bjorvand har gjort en mycket fin bilderbok som handlar om Astrid Lindgren och hennes liv. En sagolikt vacker som bjuder på både text och fina målningar.
  3. Häromdagen fick jag hem bok Brev till min dotter. 13 svenska kända kvinnor har skrivit varsitt brev till sin dotter. Ännu har jag bara börjat läsa lite grann men det lilla lockar mig till vidare läsning.


Dessutom vill jag passa på att hylla min egen tigermamma. Hon som alltid finns vid min sida och aldrig slutat tro på mig. Bångstyrig, obändig och slagkraftig är vår kärlek. Hårda ord studsar mellan oss ibland då ilskan tagit över. Striderna kan vara tuffa mellan oss två som är så lika i sinnet. Men  jag vet att hon aldrig sviker mig. Genom helvetet på jorden och genom tider då livet verkligen inte känns värt att leva så vet jag att min tigermamma alltid finns där för mig. Min mamma är stark som en uroxe med ett tigrinnans vrede. Hon är inte alltid perfekt men i hennes brister finns den starkaste och klaraste källan till varför jag älskar henne så otroligt mycket. Idag hyllar jag dig, min älskade tigermams!!!


20 kommentarer:

  1. Den röda grevinnan har jag läst.

    SvaraRadera
  2. har läst Den röda grevinnan. ska lyssna på Yvonne Hirdman imorgon. Brev till min dotter köar jag för på bibl. fin hyllning till din mamma. hoppas att det går bra hos ögonläkaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brev till min dotter rymmer många intressanta texter, läser en i taget. Tack, tyckte min mamma var värd att hyllas lite extra =)

      Radera
  3. Den röda grevinnan läste jag aldrig klart, den gillade jag inte alls.
    Brev till min dotter fick jag också men har inte börjat på den än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det vara ju =) Brev till min dotter har jag läst några texter ifrån, tänkte läsa några till idag. Riktigt intressant och fin bok.

      Radera
  4. Hirdmans bok har jag i bokhyllan, inte läst än

    SvaraRadera
  5. Den röda grevinnan har jag tänkt läsa ett bra tag nu, jag gillar Hirdman.

    SvaraRadera
  6. Kände inte till dessa. Boken om Astrid Lindgren verkar vara en sådan där utmärkt presentbok! Tack för tips. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis min tanke! Har redan en födelsedag inplanerad för den =)

      Radera
  7. Tack för jättefina tips.

    SvaraRadera
  8. Den där bilderboken om Astrid Lindgren gillar jag!

    SvaraRadera
  9. Brev till min dotter verkar intressant. Roligt upplägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en väldigt intressant och fin bok, har några texter kvar som jag tänkte läsa idag. Tack!

      Radera
  10. Har hört mycket gott om Hirdmans bok. Fina ord om din mamma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan varmt rekommendera hennes bok =) Tack =)

      Radera