lördag 31 januari 2015

Att dö väl

Eva Holmquist & Oscar Källner, Att dö väl     
Rec-ex ifrån förlaget  och författarna Tack! Jag får be 
om ursäkt för den orimligt långa tiden som gått.

Att dö väl är en novell som uppstod som ide på Steampunkfestivalen sommaren 2014, deltagarna där fick en utmaning som löd: Låt oss ta död på dig!  De som hittade de två mest fantasifulla sätten att dö på skulle bli inskrivna i en ny novell skriven av Eva Holmquist & Oscar Källner. Och jag får allt säga att visst hade de två vinnande deltagarna fantasi!

Kort om handlingen: Mänskligheten står inför utrotning. Grendlarna, en ras av ostoppbara krigsmaskiner, förtär värld efter värld. Hanna, en ung djurtämjare, och Alina, en av kolonialmaktens främsta exobiologer, kastas rakt in i ett uppdrag som kommer att avgöra hela mänsklighetens framtid.

Jag fastnade verkligen för denna historien, framförallt blir jag riktigt förtjust i författarnas fantasi, de där grendlarna är ju riktigt otäcka saker och de enorma trumparna är fantastiska varelser.  Både Hanna och Alina är två komplexa karaktärer som är väldigt intressanta att lära känna.  Detta är en novell men jag hade gärna sett den som en hel roman då det finns så många spännande detaljer i den. Att dö väl är en lekfull, annorlunda och härlig läsning.  Att det är två författare som skrivit den märks inte tycker jag, de båda har på ett mycket snyggt sätt vävt ihop sina delar väl så att läsningen flyter på utan några problem.  En riktigt välskriven och snygg sfi-novell även om jag egentligen velat ha ännu mera!

Läs gärna mer på de båda författarnas bloggar, Eva Holmquist hittar ni Här och Oscar Källner hittar ni Här.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar