måndag 12 januari 2015

Drömtjuvar

Maggie Stiefvater, Drömtjuvar.


Återigen får vi möta Blue och korppojkarna, så ni som inte läst bok ett är detta en varning för ev spoilers.

Vi är tillbaka i Henrietta, den lilla amerikanska staden där en märklig kung en gång i tiden begravdes, glömdes bort och väntar på att bli hittad. Genom staden går också en leylinje som efter bok ett nu har vaknat till liv igen. I denna bok så är det främst Ronan, drömtjuven, som har rösten och det gör läsningen extra intressant då vi får ett vidare perspektiv på hela historien. Gansey, Blue, Adam och såklart döda Noah är också med, alla med sina olika problem de måste försöka förstå sig på. Blues stora familj bestående av enbart kvinnor är också med och dom gillar jag verkligen. 

Det är komplexa karaktärer, emellanåt svajar det dock till i skildringen av de olika turerna och ibland så blir det lite för trassligt. Men jag kan inte annat än att falla för alla i Stiefvaters fantastiska värld, serien Kretsen är en välskriven, spännande och helt klart annorlunda Ya bok med fantasy-inslag. Jag fascineras väldigt mycket av Ronan i denna boken, hela upplägget med drömmarna är skickligt gjort. Hela hans familj är riktigt intressanta att följa, i förra boken så dödades ju Ronans far och hans mor är levande men i ett fastfruset sovande tillstånd. Ronan och hans två bröder försöker på något sätt att komma tillrätta med allt och kanske också ställa allt till rätta igen.  Stiefvater har ett härligt språk med mycket humor, det är behagligt att läsa och jag njuter verkligen av boken. Nu längtar jag efter nästa bok i serien, kanske rent av ska försöka mig på att läsa den på engelska!

Omslaget är ju också det riktigt snyggt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar