onsdag 28 januari 2015

Tematrio: Transportmedel

Denna vecka vill Lyran att vi ska berätta om: Tre böcker som på något sätt handlar om transportmedel!

  1. Tre män i en båt, Jerome. K. Jerome. En vannsiningt rolig bok om tre män ( och en hund) i just det en båt! Torr brittisk humor av högsta klass!
  2. Mordet på Orientexpressen, Agatha Christie. Hecule Poirot befinner sig på en tågresa där ett mord såklart begås. Underhållande, smart och klurigt. 
  3. Sagan om ringen, J.R.R Tolkien. Hobbiten Frodo och hans vänner får till fots ge sig ut på en lång resa för att förhindra att Midgård går under och för att förstöra ringen. Underbar läsning, en kär favorit hos mig.
Så en båt, ett tåg och så apostlahästarna blev mina transportmedel!

15 kommentarer:

  1. Jag har bara läst Mordet på Orientexpressen av dina tre böcker, men blir nyfiken på Tre män i en båt, gillar brittisk humor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tre män i en båt är riktigt rolig, allt som kan gå fel går också fel! Jag kan rekommendera den!

      Radera
  2. Sagan om ringen är den enda jag har läst av dessa. Men jag är sugen på att läsa de andra två :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alla tre fina klassiska böcker, jag kan rekommendera de andra två =)

      Radera
  3. Tre män i en båt har jag fått rekommenderad, den vill jag läsa. Och Mordet på Orientexpressen är bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en rolig bok, en fin klassisk bok =)

      Radera
  4. Håller med Hannele: tre riktigt bra böcker, tillika klassiker. Såna där som jag tycker är En God Bok :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Visst är det tre fina klassiska böcker =)

      Radera
  5. Du är taggad att svara på en enkät på min blogg :)

    SvaraRadera
  6. Tre män i en båt är en sån där bok jag har hört talas om men aldrig läst. Kanske får bli ändring på det! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Det är en rolig bok om man nu gillar torr brittisk humor =)

      Radera
  7. Sagan om ringen funderade jag med på, men i så fall hade jag satt den i kategorin "örnar" även om det inte var alls lika mycket :)

    SvaraRadera
  8. Tre män i en båt tog jag med i min trio med, men det är säkert 30 år sedan jag läste den...

    SvaraRadera