söndag 4 januari 2015

Carolines arv

Katherine Webb, Carolines arv


Detta är en bok som stått på min Vill läsa lista länge men som jag inte tagit mig för att läsa men i samband med min lilla tävling så tipsade Johanna på Johannas deckarhörna om den och det fick mig att plocka med den hem från biblioteket nu i december. Och jag är så glad över att jag gjorde det för detta är en underbart härlig och mysig läsning, om än med mörka undertoner. Så Tack Johanna för peppen!

Vi befinner oss i England, julen står för dörren och två systrar återvänder till barndomens hus. Det hus där deras farmor bodde och där de två systrarna tillbringade alla lov, men där det ljuvliga och oskyldiga tog slut en sommar på ett mycket tragiskt sätt, den sommaren då kusin Henry försvann helt spårlöst.. Nu ska de alltså återvända dit för första gången på väldigt länge, mormodern har dött och huset ska städas ut. Julen ska också firas på något sätt och där under dessa dagar kommer den ena systern Erika en hemlighet på spåren. En hemlighet som har med deras gammelmormor att göra, en hemlighet som tar oss tvärsöver havet till Amerika och vilda västern.

Jag älskar verkligen böcker som denna, det är stora herrgårdar med halvt bortglömda parker runtomkring, familjehemligheter och relationer som är trasiga, det är vackert samtidigt som det också är fult, det är fullt av bitterljuva känslor och vemod. Historien berättas också i flera tidsplan, gärna av starka och trovärdiga kvinnor.  Detta är böcker att sjunka in i och fly bort med, en bok som gör att man stänga av omvärlden och bara få vara. Men samtidigt finns där också mörka undertoner av allvar och sorg, det fluffiga blandas med stålull, sött med salt och Katherine Webb är särskilt duktig på att skapa en trovärdig och fullständig blandning av dessa olika sidor. Webbs karaktärer är också levande vilket gör att man känner med dom och man tror på dom.  De historiska detaljerna och tidsplanet är skickligt berättat med en äkta känsla vilket gör att man lätt lever sig in i historien. Webb är också bra på att väva ihop de två tidsplanen på ett snyggt sätt så att läsningen bara flyter på utan hack eller att man fastnar.

En finstämd familjesaga om mörka hemligheter och svåra val, underbar läsning helt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar