torsdag 15 januari 2015

Revolutionens barn

Peter Robinson, Revolutionens barn

Enstöringen Gavin Miller hittas död nedanför en tågbro, har han blivit knuffad eller har han hoppat själv? Alan Banks och Annie Cabbots utredning leder dom ut på olika håll, utredningen spretar och snart har de fler frågor än svar. Men snart visar det sig att den tydligaste kopplingen finns bakåt i tiden, till 70-talet och gruvstrejkerna som pågick då. 

En lite annorlunda Alan Banks deckare tycker jag att detta var, mer långsam och eftertänksam med starka kopplingar bakåt i tiden. Men jag trivdes med att läsa den, tiden jag läste denna var mitt i en fas av djup sorg och det stillsamma tempot passade mig väl samtidigt som innehållet gav mig en välbehövlig distraktion.  Peter Robinson leverera en högklassig brittisk deckare som väl håller måttet hela vägen igenom. En annan sak jag gillar är även att Winsom Jackman får mer utrymme i denna boken, hon och Annie Cabbot leder ett av utredningens spår tillsammans. Jag blir också förtjust som vanligt i Robinsons skicklighet när det gäller att teckna miljöer och detaljerna runt omkring personerna. Jag läste och jag tyckte mycket om boken.


1 kommentar:

  1. Gillade den också, fast det kanske inte är favoriten bland hans böcker :)

    SvaraRadera