tisdag 27 januari 2015

Hercuel Poirot fast i munkkåpa!

Ellis Peters, Hatets pilgrim
Länken går till den engelska utgåvan, en allmän wikisida om hela serien finns också men jag tyckte den avslöjade lite väl mycket men vill ni chansa så finns den sidan Här.

I Ellis Peters böcker befinner vi oss i England, tiden är 1100-talet och Drottning Maud och Kung Stephen slåss om vem som har rätten att sitta på tronen. England är alltså ett land som är ytterst ostabilt där krig och konflikterna avlöser varandra. I grevskapet Shrewsbury ligger staden Shropshire och i anslutning till denna stad finns det ett benediktinerklostret.  I detta kloster finns munken Cadfael, en världsvan man som varit korstågsriddare och sjöman men som på äldre dagar blivit munk. Broder Cadfael är klostrets örtmästare och kan konsten att läka folk men han är också en mästare på att lösa brott. I Ellis Peters värld så finns där många onda människor och elaka handlingar men Broder Cadfael är rätt man (munk) för att lösa alla de brott som sker i hans grevskap. Om nu Broder Cadfael står för det andliga i bokserien så är stadens vicesheriff Hugh Beringer som får visa på den världsliga sidan. De både är även nära vänner och deras samtal är ofta fyllda av filosofiska och moraliska frågor. Jag samlar på böckerna om broder Cadfael, just nu har jag fem stycken i min ägo. Det är mysig läsning, späckat med historiska detaljer och fakta som känns äkta och som om det ligger mycket resarch bakom dem.  Själva brotten är enkla, utan blodiga detaljer eller massa action, stillsamt och varsamt reder broder Cadfael ut alla de märkligheter som händer. Det andliga och kristna som naturligtvis finns med i böckerna är väldigt fint invävt så att man nästan inte märker av det alls.

I Hatets pilgrim så är det en lokal riddare som mördas och samtidigt så anländer en mängd pilgrimer till klostret för att fira Sankta Winifred. Någon av alla dessa människor har med sig mörka hemligheter in bakom klostrets murar, frågan är nu om Cadfael ska kunna förhindra att något ännu hemskare inträffar.

Det är mysig läsning med långsamt tempo, avkopplande och lättsamt när man behöver vila hjärnan.
På någon av böckernas baksida står det att Broder Cadfael skulle vara som Sherlock Holmes fast i munkkåpa, jag vill nog hellre säga så som jag säger i titeln! Att Cadfael är som Poirot fast i munkkåpa och verkande på 1100-talet!

( Kaosutmaningen:  2:  Läs en bok vari det inte finns någon telefon.)


3 kommentarer:

  1. Jag tror att det här skulle locka min 14-åring. Gäller att hitta något som passar att läsa i den åldern, när skola och kompisar och dator annars absorberar all tid... Tror du att det här är för tung läsning? 14-åringen har ett rikt ordförråd men kräver ett visst mått av action, driv eller spänning för att orka känna entusiasm inför många böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog att dessa är för långsamma i tempot för en 14-åring, dessutom är det rätt mycket historisk fakta. Men de är ju inte direkt svårlästa eller så, bara rätt långsamma och enkla i sitt utförande. Nu vet jag inte hurdan din 14-åring är eller vad hen gillar men om hen gillar action, driv och spänning kan jag rekommendera bla Mazerunner (finns på svenska) av James Dasher, Legend av Marie Lu, Uppstigandet av Karen Bao, alla tre är dystopier av olika slag. Lättlästa, actionfyllda och spännande.

      Radera
  2. Låter spännande! Har taggat dig att göra en enkät om längtan efter våren. Kika in hos mig om du vill göra den :)

    SvaraRadera