tisdag 20 januari 2015

Tematrio: Deckare

Denna vecka vill Lyran på Lyrans noblesser att vi ska tipsa om tre favoritdeckare, ett mycket passande tema tycker jag som mer än gärna läser en riktigt bra deckare! Det svåra lär väl bli att begränsa sig till enbart tre!

  1. Peter May, Svarthuset.  Detta är en annorlunda deckare som utspelar sig på Yttre Hebriderna, underbara miljöer, härliga karaktärer och spännande mordhistoria.
  2. Ann Cleeves, både serien om Vera Stanhope och den om Jimmy Perez är väl värda att läsas.
  3. Stephen Booth, Svarta hunden är första boken i denna långa deckar-serie om Ben Cooper och Diane Fry. Brittisk deckare när den är som bäst.
Min lista hade ju kunnat bli så mycket längre, jag menar Reginald Hill, Louise Penny, Peter Robinson, S.J Bolton, Mo Hayder,  Åsa Larsson mmfl hade också kunnat få vara med.

Jag skulle gärna få tips på deckare som inte är brittiska/amerikanska/svenska, att försöka läsa utanför boxen så att säga!



16 kommentarer:

  1. Får leta bland dina bubblare för att hitta författare jag läst, men där var det å andra sidan majoriteten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Jag hade kunnat göra en mycket längre lista känns det som! Men roligt att du hittade några tips!

      Radera
  2. Svarthuset har varit på tapeten ofta nu. Blir nyfiken. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt bra med! Uppföljaren Lewismannen är faktiskt ännu bättre!

      Radera
  3. Tack för tipset, har inte läst dessa.

    SvaraRadera
  4. Verkligen svårt att bara välja tre. Här kommer några tips: Deon Meyer- Sydafrika, Donna Leon- Venedig, Arnaldur Indridason- Island, Det 19:e Fabergeägget av Claes Ericson- Ryssland, Grebe & Leander-Engström -Ryssland. Om du inte redan läst dem förstås! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! Så många fina tips! Jag har bara läst Donna Leon som jag gillade väldigt mycket, måste fortsätta den serien snart och så Indriasson som jag också gillade mycket. De andra är olästa och jag kommer definitivt kolla efter dom på bibblan! Tack så mycket!

      Radera
  5. Svarthuset är ruskigt bra, ser fram emot att läsa Lewismannen. Cleeves gillar jag också väldigt mycket. Booth läste jag de första tre böckerna men fastnade inte riktigt, får se om jag läser mer av honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lewismannen är nästan snäppet bättre tycker jag! Så du har härlig läsning framför dig!

      Radera
  6. Jag har inte läst någon av dessa :)

    Då ska vi se om jag kan få ihop några tips :) Qiu Xiaolong är en kinesisk författare som skriver en serie deckare som utspelar sig i Shanghai. En bok som jag tyckte väldigt mycket om var Out av Natsuo Kirino, men det kanske är lite mer thriller än deckare. Den är lite bisarr, väldigt annorlunda gentemot vad som ges ut i väst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske du hittat något tipsa här då =) Tack även för dina tips! Den första har jag ju läst en bok av men alldeles glömt bort igen! Den andra boken blev jag riktigt nyfiken på så den ska jag kolla upp!

      Radera
  7. Svarta hund har jag inte läst än men de andra två har jag läst. Ser framemot Cleeves nya.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Booths böcker är ju typiska brittiska deckare, riktigt bra med. Längtar också efter Cleeves nyaste!

      Radera
  8. Instämmer i tipset om Arnaldur Indridason och sedan tipsar jag om ytterligare en författare från Island nämligen Yrsa Sigurdardottir

    SvaraRadera
  9. Trean finns med i min trio med, tvåan gillar jag och ettan ligger överst i min läshög!

    SvaraRadera