fredag 30 januari 2015

Bokbloggsjerkan 30 januari- 2 februari

Denna vecka ställer Annika en fråga om upprepningar, det är ett inlägg av Ewa. K som inspirerat henne till denna fråga. Annika undrar nu: Vad tycker du, fungerar upprepningar eller ser du helst att de lyser med sin frånvaro?

 Jag läste Ewas inlägg där hon nämner Set Matsons böcker och håller med henne om det där med rökningen. Det upprepas ständigt och jämnt i hans böcker men det var ändå inget som direkt störde mig. I S.J Boltons bokserie om Lacey Flint är det dock ett evigt tjat om Joesburys turkosa ögon, jämt dessa turkosa ögonen, karlen kan inte ens kliva in ett rum utan att hans ögonfärg måste nämnas! Så här tycker jag att upprepningen blir lite för mycket, efter att ha läst 4 böcker om Lacey Flint och Joesbury så borde jag veta att hans ögon är turkosa och tycker inte det behövs en upprepning men det är precis det som görs.

Så kort kan man säga, ibland är upprepningar till goda och ibland är de av ondo. Dock kan jag inte erinra mig att jag någonsin slutat läsa en bok pga upprepningar eller tyckt att en bok var extremt dålig p.g.a. av det. Möjligen något irriterad och trött på det i slutet kanske. 

33 kommentarer:

  1. Just det, de turkosa ögonen. Tack för att du påminde mig, ska ju läsa del fyra som nästa bok... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) De turkosa ögonen är lite mindre i del fyra dock!

      Radera
  2. Ja, väldigt trött och less kan man bli. Sen beror det väl på hur man skriver upprepningen också, men skippa dem hellre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo så kan det vara, det kan verkligen bero på hur det är skrivet.

      Radera
  3. jag funderar på någon bra synonym till upprepning... för ibland gillar man det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan det ibland fylla en funktion, små upprepningar/ord.

      Radera
  4. Ja vissa sådana små beskrivande saker är väldigt irriterande att läsa om och om igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är dom det! Man kan bli riktigt trött på till slut.

      Radera
  5. Nu påminde du mej om nån sorts upprepningsrekord: Fifty Shades of Grey!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, den har jag aldrig läst och har inte heller planer på att läsa den =)

      Radera
  6. svårt att svara generellt på frågan. ibland blir det bra. andra gånger inte. turkosa ögon behöver inte upprepas. det kommer man nog ihåg ändå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan det vara det. Nej turkosa ögon är rätt svårt att glömma bort =)

      Radera
  7. Utseendefixering verkar orsaka ständigt återkommande upprepningar. Det blir nästan skrattretande ibland.

    SvaraRadera
  8. Turkosa ögon - jo, jag tackar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) En aningen märklig ögonfärg men man kommer ihåg den!

      Radera
  9. Jo, de turkosa ögonen nämns ofta. Men för mig uppvägs det underligt nog av annat trots att jag inte gillar upprepningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Jo för i övrigt är Boltons böcker helt underbara, men de där turkosa ögonen.... jag har svårt att släppa dom =)

      Radera
  10. Jag håller absolut med dig, utseendebeskrivning upprepningar klarar jag mig utan!

    SvaraRadera
  11. Ska upprepningarna funka måste de göras med måtta och stil ;)

    SvaraRadera
  12. Har en Bolton i bokhyllan och nu måste jag ju läsa den bara för de turkosa ögonen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att de turkosa ögonen kan vara till nytta och inte bara störande! =)

      Radera
  13. Började fnissa när jag läste din jerka :) Känns ju inte helt relevant att upprepa ögonfärgen på någon så ofta. Är när jag tänker efter ganska sällan som ögonfärg är relevant över huvud taget...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej och för mig är turkos en märklig färg på ögonen, jag har svårt att se det framför mig!

      Radera
  14. Just det där med upprepningar kring utseende kan vara väldigt irriterande. Särskilt om författaren verkligen använder exakt samma adjektiv och mening för att göra det, till exempel kastade med sitt blonda hår x antal gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Jag vill gärna bilda min egen uppfattning och bild av karaktärerna och ett ständigt tjat om som du säger blont hår stör mig då!

      Radera
  15. Turkosa ögon som är så fint. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte erinra mig att jag sett det i verkligheten, men kanske är min bild av turkos en annan än vad författaren menar. =)

      Radera
  16. Ja kommer inte ihåg det alls så kanske är upprepningar bra för mig, hihi.

    SvaraRadera
  17. För mig beror det helt och hållet på hur upprepningarnas görs och vad som är syftet med dem!

    SvaraRadera