tisdag 13 januari 2015

Tematrio: Jobba, jobba, jobba





Årets första tematrio handlar om jobb!Lyran vill att vi ska: "Berätta om tre böcker som innehåller skildringar av huvudpersonernas yrken, arbetsplatser, villkor osv" En svår trio men även roligt att fundera på.  Blev ett tema i temat, om yrken sedda ur kvinnliga perspektiv och ifrån tre vitt skilda håll med.


  1.  Marie Åberg, Och kvar stod en röd resväska. En trovärdig skildring om en ung kvinnas väg in i vuxenlivet och som innehåller en fin skildring om arbetet på restaurangen Grå Kvarnen i Stockholm på 30-talet
  2. Ruta Sepeys, Färgen på drömmar. Även detta en fin skildring om en ung kvinnas försök att få ett bättre liv, denna gång i New Orleans och tiden är 50-tal. Här är de båda arbetena förlagda dels i en bokaffär och dels som städerska på en bordell.
  3. Ester Blenda, En piga bland pigor. En journalistisk skildring av en av de första kvinnliga wallraffarna i Sverige. En fascinerande skildring om pigornas hårda öden och lott i livet.

11 kommentarer:

  1. Åbergs Och kvar stod en röd resväska är ju så bra. Dina två andra känner jag inte till. Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en bra bok, jag ska försöka läsa nästa del Löftet snart. Varsågod för tips!

      Radera
  2. En piga bland pigor ska jag läsa, den verkar väldigt spännande. Också de andra böckerna verkar intressanta. Jag gillar historia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var väldigt spännande, annorlunda men intressant. Väl värd att läsas. En unik inblick tycker jag.

      Radera
  3. Kul, det var inga böcker jag redan hade läst här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Vad bra, då kanske du fick något tips! =)

      Radera
  4. städerska på en bordell.... jag har städat i en liten fabrik.

    SvaraRadera
  5. Alla tre lät intressanta, speciellt den sista. Den ska jag nog kika lite närmare på:).

    SvaraRadera
  6. Åbergs bok tycker jag lät intressant! Tack för fina tips!

    SvaraRadera
  7. Så spännande de låter, alla tre, tack för tips!

    SvaraRadera
  8. Färgen på drömmar tyckte jag var riktigt bra.

    SvaraRadera