lördag 10 januari 2015

Bokbloggsjerkan 9-12 januari


Då var det då dags för årets första jerka! Härligt! Denna gången vill Annika att vi ska titta lite bortom själva böckerna och ägna oss åt tv-serier.

Finns det någon tv-serie (eller hur många som helst) som du såg 2014 (eller åtminstone påbörjade förra året) som du skulle kunna tipsa om?

Jag och min sambo är sådan som plöjer tv-serier på löpande band, streaming-tjänsterna är våra bästa vänner!  Dock finns inte alltid alla tv-serier där så CSI Las Vegas och CSI New York är två serie vi gärna köper och tittar på, nu sist så såg vi säsong 12 respektive 8. Men andra vi följt och sett ett par säsonger av även tidigare är bland annat Rizzoli & Isle, Unforgettable, Hawai 5-0 och Lie to me.

Men vi har även i år hittat tv-serier som är helt nya för oss och dem tänkte jag tipsa lite extra om.
  • The Blacklist,   Vansinnigt spännande, galet för mycket ibland men alltid välgjort. James Spader gör en sådan fantastisk roll att det är nästan lite obehagligt att se honom. Även Megan Boone gör en riktigt bra roll som ständigt växer och förändras.
  • Chicago fire, Om livet på en brandstation, riktigt välgjord och klart annorlunda. Slukade första säsongen direkt och vill nu se säsong 2. 
  •  Perception, En udda tv-serie om en professor inom neuropsykiatri som ska hjälpa polisen med svårlösta fall. Problemet är bara att han själv är drabbad av schizofreni, vilket stället till det en hel del för honom. Lättsmält, underhållande och riktigt bra.
  • Long way round. En äldre dokumentär serie med Ewam McGregor och Charlie Boorman. De båda ska köra jorden runt på två motorcyklar. En fascinerande resa och mycket spännande gjord.  
  •  Hercule Poirot, den allra sista säsongen gick under året och jag och kära sambon fick snabbt en ny favoritserie, tur att det finns många säsonger att se ikapp!
  • Vera  En fin bearbetning av Ann Cleeves böcker, riktigt bra serie faktiskt
  • The Fall, En riktigt mörk och otäck serie om en seriemördare och den som jagar honom. Med Gillian Anderson, aka Dana Scully!
Många tv-serier här! Men väldigt mycket deckare/thriller/action, så nu ska jag se vad ni andra har tittat på för att se om jag kan hitta några bra tips på andra serier! 

37 kommentarer:

  1. Åh Chicago Fire är ju super kollar i svensk takt och längtar efter att säsong 3 ska börja här hemma, speciellt efter det slutet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har bara kommit till säsong två ännu, men visst är Chicago fire en riktigt bra serie!

      Radera
  2. Chicago fire har jag hört talas om. Jag har inte sett den, men den verkar intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en riktigt bra serie, spännande och mycket action.

      Radera
  3. Den enda jag överhuvudtaget sett något av är Poirot och det var ganska länge sedan. De andra känner jag knappt ens igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Jag och min sambo är väldigt förtjust i att titta på tv-serier och som tur är har vi liknande smak med! Det finns många bra serier att följa, lite för många ibland! =)

      Radera
  4. Både The Fall och Vera skulle nog passa mig bra. Jag såg att båda dessutom finns på Netflix :-).

    SvaraRadera
  5. Oj, så många serier! Men underhållning och verkar vara bra serier :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Jag och min sambo är väldigt förtjusta i att titta på tv-serier, och vi har nästan samma smak också så det blir en hel del serier! De jag tipsar om är serier vi gillar och tycker är riktigt bra!

      Radera
  6. Hercule Poirot är bra, men jag har inte så många kanaler...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har inte heller så många kanaler, vi har 1,2 och 4 på vanliga tvn. Vi använder oss av streamingtjänsterna, vilket vi gillar då man kan välja själv när och hur mycket man vill se åt gången!

      Radera
  7. de flesta har jag inte sett. men Poirot, förstås. och Vera Stanhope gillar jag. har även läst böckerna

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Kanske du hittar något nytt att se här då! Böckerna är givetvis också det riktigt bra, jag gillar både Vera och Poirot!

      Radera
  8. Perception tycker jag om, fast jag inte kollar på den regelbundet :) Det är lite intressant för en psykologinörd som mig att lyssna på honom, och se vad de har rätt om och vad de har fått om bakfoten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Jag är väl inte så hemma inom detta område, så jag slukar allt =)

      Radera
  9. Jösses det var en hel drös med serier =)
    Kram Cissi

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Vi är tv-serie beroende! =) Vi gillar verkligen att följa olika tv-serier.

      Radera
  10. Lie to me har jag tittat på lite då och då och samma med Poirot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lie to me är en bra serier, lite annorlunda!

      Radera
  11. Lie to me hade jag glömt bort, men den brukade jag titta på och tyckte mycket om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) det är en bra serie, lite annorlunda.

      Radera
  12. Jag har faktiskt inte sett någon av dom här..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det vara =) Kanske du fick något tips!

      Radera
  13. Många serier men inga jag direkt tittat på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det vara =) Alla har vi olika smak och tur är ju det!

      Radera
  14. Vera såg jag när den gick på tv, igår började ju en ny Ann Cleeves-serie. The Fall ska jag nog försöka klämma in någonstans ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vera är en bra serie, så var även den nya serien även om jag har lite problem med den. The Fall kan jag rekommendera om man gillar mörka serier.

      Radera
  15. Härligt att se att det finns fler TV-serieknarkare :) Blacklist har jag inte sett, men det börjar luta åt att jag köper en box.

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Älskar att se serier! Blacklist är bra, actionfylld men bra! Spader gör en fantastisk rollprestation!

      Radera
  16. Tittar på den senaste säsongen av Hercule Poirot nu och älskar den. Den är både mysig med de fina miljöerna och samtidigt spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är Poirot mysig! Avslappnande men ändå underhållande, det krävs en del tänkande också om man vill försöka klura ut vem mördaren är!

      Radera
  17. Av dem känner jag bara till Poirot, men han levererar ju alltid!

    SvaraRadera
  18. Är det de gamla Poirotinspelningarna som gått eller har de spelat in nya som jag har missat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den senaste säsongen är nr 13, sändes 2013 och visades här i Sverige under 2014. Med samma man som spelat Poirot sedan första säsongen, David Suchet.

      Radera
  19. Jag ser många av dem du räknar upp, men har missat The Fall så den är jag nyfiken på!

    SvaraRadera