söndag 4 januari 2015

Kaosutmaningen 2015

Sagan om Sagorna har även i år sammanställt något som kallas Kaosutmaningen där reglerna helt enkelt är att pricka av titlar på listan nedan. 20 st av 35 krävs för att man ska ha klarat av utmaningen, lästa under 2015. Jag har aldrig gjort denna listan tidigare men känner att det är ett kul sätt att utmana sig själv, lagom svårt och roligt att följa andra som är med i samma utmaning!

Här kan ni läsa om själva listan hos Sagan om Sagorna. Här finns också en lista på alla deltagare, hoppas det går att jag länkar här direkt så jag kan följa de olika deltagarna.

  1. Läs en bok med ett djur på omslaget. 
  2. Läs en bok vari det inte finns någon telefon. Ellis Peters, Hatets Pilgrim
  3. Läs en bok som utspelar sig under vintern.  Agatha Christe, Poirots jul
  4. Läs en bok vars författare var under 20 när hen skrev den. 
  5. Läs en bok av en författare med initialerna M.M. 
  6. Läs en bok om gudar.  Caroline L Jensen, Daemologi för nybörjare.
  7. Läs en bok som inte utspelar sig i Europa eller USA. 
  8. Läs en bok med en huvudperson som bloggar. Rainbow Rowell, Fangirl
  9. Läs en bok som har en hbtq-huvudperson. Jandy Nelson, Jag ger dig solen
  10. Läs en bok som kom ut 2011. 
  11. Läs en bok på ett annat språk än svenska. Nancy Kricorian, All the light there was
  12. Läs en bok vars titel innehåller fler än sju ord. Samuel Björk, Det hänger en ängel ensam i skogen.
  13. Läs en bok vars titel består av endast ett adjektiv. 
  14. Läs en bok där nycklar spelar en stor roll.  Brian Selznick, Den fantastiska upptäckten av Hugo Cabret
  15. Läs en bok om någon som pratar med djur. J.K Rowling Harry Potter och hemligheternas kammare
  16. Läs en bok vars omslag är till största del grått. Siri Pettersen, Odinsbarn
  17. Läs en bok vars omslagsbild består av ett mönster. 
  18. Läs en bok vars filmatisering du såg innan du visste att det fanns en bok.
  19. Läs en bok med ett pronomen i titeln. 
  20. Läs en bok som till viss del (eller helt) utspelar sig på internet. 
  21. Läs en bok med idrottsanknytning. Stephen King, Flickan som älskade Tom Gordon
  22. Läs en bok om att resa. 
  23. Läs en bok inom en genre du vanligtvis inte läser. 
  24. Läs en svensk ungdomsbok.  Therese Henriksson, Korpmåne 
  25. Läs en bok med en flagga på omslaget. 
  26. Läs en bok om en skolklass. Megan Abott, Om du vågar
  27. Läs en bok med en hund i
  28. Läs en bok som handlar om ett föräldralöst barn. 
  29. Läs en bok som utspelar sig på en annan planet (månen är också godkänt, för den som vill använda tex Uppstigandet för att pricka av den här). Karen Bao, Uppstigandet
  30. Läs en novellsamling. 
  31. Läs en bok från ett för dig nytt förlag.  Laurain Antoine, Presidentens hatt.
  32. Läs en bok som utspelar sig i Malmö. 
  33. Läs en bok du fått av någon annan. Fredrik Backman, Britt-Marie var här (present ifrån mamma)
  34. Läs en bok på vers. 
  35. Läs en bok vars titel är en allitteration (det vill säga: alla ord börjar på samma bokstav. Till exempel: Mio, min Mio.)
Totalt: 0/20

4 kommentarer:

  1. Jag föll på målsnöret förra året (18 st) men i år ska det gå! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag hålla tummarna för =) En spännande utmaning ju =)

      Radera
  2. Vad kul. Jag kommer redan på mig själv med att glömma pricka av och ändå är det bara någon dag sedan jag skrev upp mig. Heja oss =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Jag märker att jag går och tittar efter passande böcker på bibblan!

      Radera