torsdag 8 januari 2015

Slända i bärnsten

Diana Gabaldon, Slända i bärnsten

Återigen får vi åka bakåt i tiden för att träffa Jamie och Clarie, dock chockar författaren oss i början av boken genom att början från slutet så att säga. När boken inleds så är året 1968 och vi möter Claire som är på återbesök i Skottland. Det händer en hel del mer men jag vill inte säga för mycket. Därefter reser vi tillbaka i tiden och denna gång så kommer resan bestå av det franska hovet, politiska intriger, adliga män, girighet och väldigt mycket krig. Jamie och Clarie kommer finnas sig iblandad mitt i allt och deras roller kommer leda till avgörande skeende längre fram.  De måste se till att den engelska prinsen Bonnie Prince Charlie inte tar över makten i det engelska hovet, allt för att förhindra att Skottland går under.

Jag läser och jag njuter, detta är en sådan underbar läsning. Kravlöst och hela tiden underhållande, men samtidigt välskrivet med skickliga detaljteckningar och personporträtt. Jag är väldigt förtjust i Clarie och Jamie, i denna boken får jag även lära känna en liten pojke vid namn Fergus. Jag hoppas verkligen att han är med i kommande böcker då jag blev riktigt förtjust i honom. Detta är böcker man slukar i ett nafs, verklighetsflykt när den är som allra bäst. Det är kärlek, drama, häftiga känslor, en galet skön humor, varma karaktärsskildringar och underbar miljödetaljer.  Trots sina mastiga 800 sidor så känns den verkligen inte så lång, jag slukade den på några dagar! Underbart!

7 kommentarer:

  1. Visst är detta andra delen? Jag har precis läst ut första och är tveksam till om jag ska fortsätta läsa serien. Var inte alls imponerad av Främlingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är del två i serien. Jag läste ditt inlägg om första boken och jag tyckte nog att de heta stunderna var något nedtonade i denna boken faktiskt. Men visst är det en del, jag tyckte dock att bok två var något bättre än ettan. Nu har jag turen att min mamma har alla böcker så jag behöver inte köpa dom.

      Radera
    2. OK, ja, jag är ju lite nyfiken på vart allt ska ta vägen. Kanske fortsätter jag då :)

      Radera
  2. Jag älskar Jamie och Claire, mitt favoritpar någonsin :-)

    SvaraRadera
  3. Härligt att hitta en bok man bara njuter av!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det det! Ibland behöver man något sådant här, fluffigt och snällt!

      Radera