fredag 23 januari 2015

Bokbloggsjerkan 23-26 januari.

Denna vecka undrar Annika såhär: Johanna på Bokhora ställde tidigare i veckan en fråga om baksidestexter, och eftersom jag personligen alltid läser den blev jag nyfiken på hur du tycker att den ska vara för att fånga ditt intresse (alternativt vad den absolut inte får innehålla för att undvika att du ska rata en bok för gott).

En bra baksidetext är kort, har lagom med information och fångar ens uppmärksamhet direkt. Ett par meningar som inte avslöjar alltför mycket om handlingen är den bästa baksidetexten. Precis som Annika säger så får den gärna innehålla en liten hint om något spännande som händer men inte med för många detaljer.Baksidetexten ska locka mig till att vilja läsa boken och med hjälp av den kan jag sålla bort böcker jag inte tycker om. Texten ska göra mig nyfiken och skapa undran inför vad som döljer sig bakom dess pärmar. 

Vissa ord blir röd flagg för mig såsom skröna, mustigt berättad och spion är några av dessa ord och jag undviker helst boken. Blir jag ändå nyfiken trots detta så går jag ofta hem och läser på lite om boken för att se om det är något för mig.  En riktigt dålig baksidetext är en som avslöjar för mycket och/eller som inte ens stämmer överens med innehållet i boken.

Jag använder mig gärna av baksidetexter för att avgöra om jag ska läsa boken eller inte, det tillsammans med vad jag hört om boken och ibland även omslaget bestämmer om jag ska läsa boken eller inte. Är boken skriven av en författare jag är bekant med och/eller en del i en serie då skummar jag ofta bara baksidetexten och tar hem boken ändå. 

Jag läser en bok just nu som har en riktigt bra baksidetext eller rättare sagt så är det bara ett citat ur boken på baksidan men inne på första pärmfliken så finns där en bra text om boken:

" A.J Fikry owns a failing bookshop. His wife has just died, in tragic circumstanses. His rare and valuable first edition has been stolen. His life is a wreck. Amelia is a book rep, with big heart och a lonely life. Maya is the baby left on A.J`s bookshop floor with a note. 

What happens in the bookshop that changes the lives of these semingly normal but extraordinary characters?

This is the story of how unexpected love can rescue you and bring you back to real life, i a world that you won´t to leave, with character that you will come to love"

 
 


36 kommentarer:

  1. Skröna och mustigt berättad får mig också att snabbt lägga tillbaka boken, däremot kan jag bli intresserad av spion :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Kanske är det mest för att jag ännu inte hittat någon riktigt bra spionroman som gör att jag undviker dom!

      Radera
  2. Jag tror jag väljer bok mer på grund av omslaget ibland!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omslag kan också vara av stor vikt, icke tilltalande sådana kan ju faktiskt avskräcka en helt från läsning även om innehållet i sig är riktigt bra.

      Radera
  3. Håller i stort sett med men ordet spion får inte mig att lägga bort boken. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Har kanske bara inte hittat någon riktigt bra spionroman ännu!

      Radera
  4. Håller med om allt du skriver :) jag hittade dock inte något bra exempel

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Jag satt och läste en stund i den boken precis innan jag skrev svaret så hade den färskt i huvudet så att säga! =)

      Radera
  5. Svar
    1. Det lilla jag hunnit läsa så verkar det det vara fint innehåll med!

      Radera
  6. Omslaget kan få mig att plocka upp boken och läsa baksidestexten, men det är också allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Jag har faktiskt köpt en bok pga omslaget men då kände jag till författaren innan =)

      Radera
  7. Det låter som en bra bok du läser :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lilla jag hunnit läsa tyder på att boken ska bli en fin läsupplevelse!

      Radera
  8. "Skröna" kan nog få mig att läsa en bok, men "mustigt berättad" gör mig betydligt mer tveksam. Precis som du säger så måste ju baksidetexten locka, men den får absolut inte vara felaktig eller avslöja för mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog läst en och annan bok som det stått skröna på som varit riktigt dåliga, har blivit lite avskräckt! Lagom mycket känns som ett bra ledord här!

      Radera
  9. Jag gillar skrönor, men i övrigt håller jag med, baksidestexten kan vara avgörande när en står där och velar i affären.

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Skröna är ett svårt ord tycker jag, jag har läst en och annan bok som sägs vara skröna och gillat, medans andra blir bara för mycket för mig. Baksidetexten har en viss betydelse när man velar =)

      Radera
  10. Jag måste dessutom ha ett snyggt omslag till den där lockande baksidestexten och det klaffar inte alltid ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snygga omslag kan också vara viktiga! Och nej ibland så passar inte baksidan ihop med framsidan.

      Radera
  11. Skröna och mustigt berättad lockar inte mig heller. Det gör dessvärre inte din baksidestext heller, verkar väl feel-good och jag har haft otur med/inte tyckt om de senaste jag läst i den genren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar feel-good om det inte blir för sockersött och gulligt, denna boken håller sig än så länge på rätt sida =) Det måste vara en nypa svärta och sälta i allt det mysiga för att det ska bli bra feel-good tycker jag =)

      Radera
  12. Den baksidestexten fick mig nyfiken. Verkar som en bra bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge är det en riktigt bra bok! =)

      Radera
  13. Skröna och mustig är två ord som definitivt avskräcker mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Det är två ord med röd flagg varning =)

      Radera
  14. Visst reagerar man olika starkt på olika ord!

    SvaraRadera
  15. Jag köpte en del böcker pga omslaget när jag var yngre men numera händer det nästan aldrig. Numera köper jag inte heller så mycket böcker, lånar mest på jobbet. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lånar mycket böcker och ibland chansar jag då enbart för att omslaget eller titeln är extra lockande!

      Radera
  16. vad heter boken du läser? bookshop hade räckt för mig. baksidan berättar ju vad som händer? skröna, nej tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken heter The collected works of A.J Fikry av Gabrielle Zevin. Allt som står i baksidetexten inträffar precis i början av boken så den spoilar inget faktiskt.

      Radera
  17. Jag kollar så gott som alltid på baksidan. Spioner går inte hem hos mig heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) De kan ge bra vägledning, baksidetexterna.

      Radera
  18. Jag blir skeptisk om texten är fylld med citat från små okända tidningar, och blir irriterad om den visar sig vara missledande eller allt för avslöjande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där kan verkligen vara irriterande!

      Radera