onsdag 25 november 2015

Det är så logiskt, alla fattar utom du, Lisa Bjärbo

Lisa Bjärbo, Det är så logiskt, alla fattar utom du

Handling:
I fyra år har Johan varit kär i sin bästa kompis. I fyra år har han lyckats dölja det. I fyra år har han bitit ihop, lyssnat och spelat intresserad när hon har babblat om sina kärlekshistorier. Men nu går det snart inte längre. Han kommer att explodera. Rolig och träffsäker romandebut i Johanna Lindbäck-anda! 

Johan och Ester har varit bästa kompisar sedan tidernas begynnelse. Först satt de bredvid varandra i sandlådan, nu är de 16 år och sitter bredvid varandra i gymnasieklassrummet på Katedralskolan i Växjö. De vet precis allt om varandra. I alla fall nästan. Det är bara en sak som Johan inte har talat om för Ester - han har varit kär i henne de senaste fyra åren, och tycker inte att det här med bästa kompisar räcker längre. Han vill ha mer. Tyvärr verkar Ester bara ha ögon för den där pinnen med gitarren. Han med hårdrocksfrisyr och slitna converse, som tar henne med till replokalen när utestället har stängt. Adam. Ester får gåshud bara hon hör namnet. Hon förstår inte alls varför Johan tjurar så mycket den här hösten, livet är ju fantastiskt! I alla fall är det fantastiskt fram till den där halloweenfesten, när allt händer på samma gång. När Adam sviker, världen snurrar och Johan inte klarar av att hålla tyst längre ... 


Vad jag tyckte:

Det är så logiskt.... är en varm berättelse om förälskelse, skilsmässor, vänskap och tonårsliv. Allt berättat på ett äkta och vardagligt sätt som gör att man bryr sig om personerna och där själva historien känns på riktigt. Vänskapen mellan Ester och Johan är så fint berättad att jag får små fjärilar i magen. Och Johans tysta förälskelse i Ester är så vacker och så fin.  Skollivet och vardagslivet skildras på ett mycket trovärdigt sätt, det känns helt naturligt och enkelt.  Lisa Bjärbo har ett enkelt och rättframt språk som är behagligt att läsa, det flyter på fint utan några större stopp på vägen. Samtidigt finns där en så skön härlig humor i Bjärbos språk, torr, ironisk och underfundig humor som jag verkligen gillar.

Det är så logiskt.... är en bok som gör att  man skrattar, myser och fäller en liten tår, en härlig feel-good roman för unga och vuxna läsare. En mysig bok som värmer fint i höstmörkret.  

Jag är väldigt nyfiken på Lisa Bjärbos allra senaste bok Djupa Ro men jag har en fix ide om att jag ska läsa böcker i rätt ordning. Så har jag en ny författare vill jag gärna läsa från bok 1, om det är möjligt innan jag tar mig an den bok som är nyast. Ibland så blir det inte riktigt så utan jag läser den senaste boken först och går sedan tillbaka och läser igenom hela författarens verk, om jag gillar det jag läser förstås. Men Djupa ro har lång kötid på mitt lilla bibliotek så då kan jag ju passa på att läsa mig igenom Bjärbos tidigare böcker medan jag väntar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar