tisdag 17 november 2015

Felice av Lupina Ojala

Lupina Ojala, Felice
Rec-ex ifrån Swedish Zombie Förlag, Tack! ( e-novell)
Handling;
Längtan finns i en dröm.
Catrin får sällskap om nätterna. Någon eller någonting kommer på besök, smeker och lockar. Sömnen blir lustfylld, men kanske också farlig. Det som börjar som en lek i drömmen blir snart allvar och förändrar hennes liv.
(Text ifrån förlagets hemsida) 
Vad jag tyckte:
Jag upplevde Felice som mer sorglig än skrämmande. Det är en berättelse om kärlek, sorg och svek. Men där hämnd kan komma att ske på det mest oväntade sättet. Lupina Ojala är en relativ ny bekantskap för mig men jag gillar verkligen hennes sätt att skriva. Vardagligt men ändå med en ton av overklighet, där vardagen flätas samman med det overkliga på ett nästan osynligt sätt. Felice är en novell som kryper in under skinnet på en och berör mig väldigt mycket. Jag gillade verkligen Felice och jag tror faktiskt att jag snart kommer läsa om den igen. Bara för att få återuppleva det vackra, det sköra, det mörka och det kärleksfulla som Lupina Ojala skriver så fint om. I Felice finns också många svåra frågor att fundera kring som tex transpersoners utsatthet och andra människors fördomar kring dem. 
Felice är en liten pärla till novell!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar