fredag 27 november 2015

Hönan som drömde om att flyga, Sun-Min Hwang

Sun-Min Hwang, Hönan som drömde om att flyga

Handling:
Detta är berättelsen om en höna som heter Knopp. En dag tröttnar hon på att lägga ägg efter ägg bara för att se dem forslas iväg till marknaden.

Varje dag tittar hon ut genom ladugårdsdörrarna och ser de andra djuren ströva fritt. Knopp suktar efter ett annat liv. Hon planerar att fly ut i friheten och drömmer om att få ta hand om ett av sina ägg själv.


Vad jag tyckte:

Hönan Knopps berättelse är så vemodig och så innerligt vacker, hennes längtan efter att bli mamma och hennes dröm om att flyga känns i  hjärtat. Knopps vänskap med anden Såskopp är så fin och så vackert skildrad att det nästan gör ont att läsa om.

Sun-Min Hwangs berättelse sägs enligt förlaget sida vara en modern klassiker Sydkorea som har läst av miljontals och det förstår jag verkligen. Hönan som... är en precis som det skrivs på förlagets sida en universell berättelse om vänskap, kärlek och mod. Allt berättat av en kavat och stark liten hönan vid namn Knopp. I det inledande stycket där Knopp sitter i sin trånga lilla värpbur, betraktande trädet som hon ser utanför lagårdsdörren om hon lägger huvudet på sned, ser sitt lilla ägg rulla iväg ifrån henne och sedan bäras bort ifrån henne. Hennes hjärtskärande förtvivlan över att återigen se sitt lilla ägg bäras iväg är så innerligt och skickligt beskrivet att jag får en tår i ögonen.

Hönan som drömde om att flyga är en sinnligt vacker berättelse som passar alla då den rymmer så många fina tankar och frågor om vad kärlek är, om man kan älska ett barn som inte ser ut som en själv, om frihet och om vänskap.

 Läs den långsamt och njut av den, ta den till dig och ta dig till hönan Knopp.

2 kommentarer:

  1. Jag har ju den här liggande. Skulle väl egentligen läsa den i oktober men det blev inte så. Ser dock fram emot läsningen. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan vara passande såhär i vintermörkret att läsa, för även om den innehåller en hel del vemodighet och sorg så är den också väldigt vacker och upplyftande.

      Radera