tisdag 17 november 2015

Olika omslag på samma serie

Jag nämnde i min recension av Cress, Marissa Meyer om att jag inte gillade det nya omslaget. Här kommer då alla omslagen, både de gamla och de nya.

Vilka tycker du är snyggast?

De gamla:


De nya:

Nu till några frågor: Vem är de där docksöta små flickorna på dessa nya omslagen? Jag ser inte Cinder i den där blonda lilla saken i vacker klänning på första omslaget, inte heller ser jag Scarlett i nästa bild, den röda capen förstår jag eftersom det är Rödluvan som boken bygger på. Inte på den sista så förstår jag någonting. En naken docksöt flicka med långt guldfärgat år och tårar i ögonen.... Alla tre små dockor på dessa omslag ser ju att vara på vippen att bryta samman.... Jag begriper dom inte alls, de passar inte med karaktärerna eller med historierna alls tycker jag.

 De gamla omslagen passade så mycket bättre in tycker jag. Där det första omslaget visar en fot, en cyborg-fot vilket passar in på Cinder och historien väl.  Det andra gamla omslaget visar en fladdrande röd cape, något tråkigt kanske men ändå bättre än det nya. Och det gamla på Cress visar en lång fläta med rött band. Jag gillar också hur de gamla hör ihop just med den där röda detaljen som finns i varje omslag.

10 kommentarer:

  1. Jag tycker de gamla omslagen är jättefina och blev besviken när jag såg att de bytt helt och hållet. Jag har bara läst första, men min bild av Cinder passar verkligen inte till de nya. Kanske lockar de nya yngre läsare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kanske det som är tanken, men de känns ändå så fel! Kunde man inte kommit på något bättre som ändå tilltalade yngre om det nu är det som är syftet.

      Radera
  2. Missade att det var två inlägg, men jag upprepar mig väl. :-) Älskar de nya omslagen, även om jag iof håller med om att framförallt omslaget till Cinder inte riktigt har så mycket med bokens Cinder att göra. Men det gör inget för mig, älskar. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Ingen fara, upprepa på du! Ok, får jag fråga vad det är som gör att du föredrar de nya framför de gamla? Är bara nyfiken, gillar verkligen när man tycker olika och då är det spännande att höra om någon tycker annorlunda en en själv!

      Radera
  3. Jag föredrar också de gamla omslagen, de nya tycker jag inte alls passar lika bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag förstår inte riktigt hur de tänkt där faktiskt.

      Radera
  4. Jag har böckerna på engelska, som är likadana som de gamla svenska omslagen, och jag tycker helt klart att de är bättre än de nya. Speciellt Cinder-omslaget stör jag mig på; hon är väl av asiatisk härkomst i boken?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Cinder är vad jag kunde utläsa det som av asiatiska härkomst. Så jag förstår verkligen inte de nya omslagen.

      Radera
  5. Stör mig också enormt på den nya omslagen, tycker de blir så intetsägande och bleka (även om Rödluvan-omslaget är jättegulligt, men så fel till Scarlet) och då så långt från de underbara böckerna. Foten på Cinders omslag är klockrent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är Rödluvan riktigt fin men som sagt så passar de nya omslagen inte alls in. Cinder är väl dessutom av asiatiska härkomst så hennes nya bild är ju helt fel på så många sätt.

      Radera