fredag 3 mars 2017

15 frågor om vårvintern

Johannas deckarhörna tycker det varit lite för lite enkäter på bokbloggarna på sistone. Något jag verkligen håller med om! Så här kommer hennes enkät om vårvintern! ( Tidsinställde detta inlägget igår så att mina läsare har något att läsa medan jag är på arbetsträning! När jag kommer hem senare idag blir det både jerkan och helgfrågan för att inleda helgen på rätt sätt!)

Semlor eller våfflorJag är väldigt förtjust i semlor men föredrar faktiskt våfflor! Älskar nygjorda frasiga våfflor med sylt och grädde! Ska bara försöka hitta ett bra recept på glutenfria våfflor så jag kan äta extra många utan att kroppen och magen börjar bråka!
På spåret eller Sveriges mästerkock?  På spåret! Varje fredagskväll tillsammans med sambon och tacomys i mängder! 
Bokrea eller pocketkampanj? Ett svårt val eftersom jag inte köper böcker så ofta. Men väljer nog ändå bokrean då det oftast är då jag faktiskt köper böcker. 
Längdskidor eller alpint?  Tittar inte på skidor faktiskt, möjligen om sambon tittar och jag råkar befinna mig i vardagsrummet samtidigt. Men vet knappt skillnaden på de båda! 
Bokaktuella Camilla Läckberg (Häxan) eller Birgitta Ohlsson (Duktiga flickors revansch)?  Jag väljer faktiskt Birgitta Ohlsson just nu. Läckberg har jag bara läst 3-4 böcker av och måste ju läsa ikapp en massa böcker om jag nu får för mig att läsa Häxan. Birgitta Ohlssons böcker låter väldigt tilltalande med ett ämne som verkligen intresserar mig.
Tulpaner eller snödropparVid denna tiden på året så spanar jag ivrigt efter de första snödropparna när jag är ute med hunden. Får ett litet lyckobubbel i bröstet när jag hittar årets första, för då vet jag att våren kommer tillbaka i år med!
Vasaloppet eller Oscarsgalan? Inget av det faktiskt, lite tråkigt svar möjligen men eftersom jag verkligen inte ser på något av det så får det bli ett icke-svar på denna frågan.
Långkok eller hämtpizza? Är inte så förtjust i hämtpizza faktiskt, någon gång ibland blir det för att det finns varken tid eller ork att göra mat. Men det är sällan, älskar att laga mat så  långkok är väldigt trevligt. Speciellt nu på vintern, ska nog göra egen pulled pork i helgen, det är så vansinnigt gott!
Klassiker eller nyutkomna böcker? Det blir lätt de allra senaste böckerna, mycket tack vare alla fina rec-exen. Jag skulle dock vilja läsa mer klassiker men den ständiga tiden räcker aldrig riktigt till för allt man vill läsa ju.
Melodifestivalen eller P2-konsert?  Jag väljer Melodifestivalen! Mycket för att det har känslomässiga band för mig. När jag och sambon träffades så bodde vi 60 mil ifrån varandra så vi hade "date" varje lördagskväll det första året där och i början tittade vi då varje lördagskväll på mellon tillsammans. Vi satt med något gott att tugga på, datorn på och via gamla MSN så chattade/samtalade/dejtade vi och såg på mellon. I år är det nu 8 året i rad vi ser på Melodifestivalen tillsammans! Varav 7 har vi sett på riktigt tillsammans i samma soffa! =)
Pollenallergi eller blixthalka? Inget av det tack! Men eftersom jag kan välja bort blixthalkan då jag dels inte kör bil och när jag numera är ute och går har jag rejäla broddar på mig. Önskar att jag även kunde välja bort pollenallergin. Är ett litet tag till innan den startar ordentligt, det är först när björkarna börjar slå ut som den händer. Så kan jag få slippa båda hade det varit väldigt trevligt!
Böcker som utspelar sig i Paris eller i London?  Är ju väldigt förtjust i brittiska böcker så det får bli London faktiskt.  =)
Ishockey eller bandy? Har en sambo som älskar hockey så då får det bli hockey! Är inte direkt sportintresserad men försöker följa med i just hockeyn eftersom det är sambons stora intresse. Känns bra att dela intresse och visa engagemang för partnerns intresse tycker jag. 
Bokaktuella Jo Nesbø (Törst) eller Johannes Anyuru (De kommer att drunkna i sina mödrars tårar)?  En författare som jag inte läst på väldigt länge och en som jag inte läst alls. Både låter intressanta men jag väljer nog ändå Nesbo. Hans serie om Harry Hole där jag läst en bok enbart än så länge har väckt min nyfikenhet och jag vill läsa något mer för att se om det möjligen är så att jag kan tycka om serien.
Blåmesar eller domherrar? Blåmesar får det bli, vi har ett helt gäng här som återvänder varje vinter för att käka upp all god fågelmat jag hänger ut! En kär favorit som jag nästan tro är samma lilla fågel är en liten blåmes som har en mycket märklig frisyr. Fjädrarna står rakt upp på hens lilla huvud och det ser ut som en tuppkam! Tror nästan det är samma fågel som återvänt nu de senaste tre åren på vintern. Söt är hen men ännu har jag inte lyckats fånga hen på bild. 
Bild lånad från fageln,se , en mycket informativ hemsida om just fåglar!

6 kommentarer:

  1. våfflor med fruktsallad är gott, eller med räkor....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våfflor är så gott men föredrar nog sylt och grädde! =)

      Radera
  2. Vad mysigt med mello-date så där :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det! Känns lite speciellt faktiskt och är på många sätt väldigt viktigt för oss, även om vi både känner att mellon tappat en del på sista åren.

      Radera