tisdag 21 mars 2017

Dans för en död prinsessa av Lo Kahn

Lo Kahn, Dans för en död prinsessa

Handling:
En tjuv, en slottspiga och en ung soldat är bara några av dem som fångas upp i den dödliga kampen om dubbeltronen och den söndrade världens öde. Stig in under tvillingmånarnas sken, till en värld där dröm och verklighet är två sidor av samma mynt, där gudarna har fallit och de levande och de döda vandrar sida vid sida. 

Den mystiska drottningen Ysabel har styrt Ghend i över en mansålder. Det sägs att hon är trollkunnig och inte åldras. Välstånd och fred råder, och riket är mäktigare än någonsin. Men en spricka har uppstått mellan de levandes och de dödas värld. Skuggorna tätnar i söder. Fladdermössen flyr Länderna i väster. Dagvandrarna rör på sig och gudarna är oroliga. Världen håller på att rasa samman.
Balansen måste återställas och vissa tror att prinsessan Leana kan rädda dem alla. Problemet är bara att hon har varit död sedan drottning Ysabel kom till makten …


Vad jag tyckte:
Jag fick syn på denna boken hos Vargnatts bokhylla och blev extremt sugen på den. Jag menar fantasy, främmande världar, flera berättarröster och allt kunde ju bara inte bli fel. Men det blev det... Eller inte helt fel men ändå inte helt rätt heller. Jag är extremt förtjust i fantasy som utspelas i världar som helt och hållet är uppbyggda av författaren ( Typexempel är Tolkiens Midgård) Ett världsbygge som rymmer olika folkslag, kulturer, samhällsformer, livsstilar, religioner och språk tycker jag är spännande och många gånger väldigt fascinerande. I Dans för död prinsessa så har vi hela detta världsbygget men för mig känns det inte riktigt som en helhet. Här finns mängder av detaljer och genom de väldigt många berättarrösterna får också ta del av vitt skilda delar av denna världen. Men jag får inte världen att bli en helhet utan alla dessa influenser och spår ifrån en mängd olika fantasyförfattare gör mig bara förvirrad och osäker.  Bitvis så glimrar det till och blir riktigt snyggt och jag häpnar över skildringarna från de olika världsdelarna. Författaren har verkligen lagt ner arbete på sin värld och även om just jag inte blir så förtjust i det så vill jag heller inte dissa boken helt. För här finns bitar som är riktigt bra och kanske så kommer en annan läsare att älska boken på ett helt annat sätt än jag.  Tex så gillar jag hela tanken kring tvillingmånarna och tvillingtronen, det är en intressant aspekt på gott/ont, ljust/mörker.

Dessutom så finns här en mängd begrepp och ord som inte får någon förklaring för än långt in i boken, det är inte så att jag vill att allt ska skrivas ut i detalj och där all fakta och information ska vara extremt tydligt. Nej istället vill jag ha världens struktur samt den fakta och information insmuget i själva berättelsen. ( Typexempel Marcus Olaussons Rotlös) Där jag genom berättelsen får förståelse på ett snyggt sätt. Om det finns väldigt många ord, begrepp och uttryck som behöver en tydlig förklaring så är en liten ordlista ett bra alternativ om man inte vill belasta sin berättelse med för mycket ren fakta. I Dans för död prinsessa blir det mest ett virrvarr med influenser från mängder av myter, legender och religioner. Där ord, uttryck och begrepp inte blir förklarade på ett tydligt sätt där jag förstår deras innebörd och samband med berättelsen och där jag inte får allt att bilda en helhet.

Dessutom så är det alldeles för många berättarröster för mig, i efterordet nämner författaren ( som i sin tur är en pseudonym) att han hämtat inspiration ifrån bla George, R.R Martin och det märks tydligt i antalet berättarröster. Men där Martins stora antal röster bildar en snygg helhet och en komplex röster så känns det för mig här i denna boken som att vi får en rad med berättarröster staplade efter varandra och där de olika karaktärerna inte ens hänger ihop med någon form av röd tråd. För det är mitt stora problem, här finns ingen gemensam anknytning mellan de olika röster och där jag inte förstår vad som är själva grundhistorien. Vad har alla dessa röster gemensamt?

Men trots allt negativt så läste jag ut boken, dock är jag osäker på att jag orkar uppbåda intresse för att läsa del två. Det finns bitar som är riktigt snyggt gjorda och språkligt sett är Dans för död prinsessa riktigt trevlig att läsa. Några av berättarrösterna var också extra intressanta såsom Noor och Jella.  Så nja tyvärr fungerar inte Dans för död prinsessa för mig. Men jag råder er alltid till att prova själva!

Betyg: 3- / 5
Boken kommer från: Biblioteket
Andra som skrivit om boken: Vargnatts bokhylla,  Läsdagboken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar