torsdag 2 mars 2017

Tematrio: Bara Brittiskt

Jag blir nog sist ut med tematrion denna veckan men jobbade mitt första pass igår på min nya arbetsträning! Det känns riktigt bra det där och jag är så glad över att vara igång igen. Men Lyrans tematrio denna gång innehåller ett tema som jag verkligen gillar så därför gör jag den idag =)

Så här säger Lyran: Jag brukar inte ha svårt att läsa från olika länder men hittills i år har en mängd brittiska böcker lockat. Så denna utmaning blir lätt (men kanske svår att begränsa) och passar alla anglofiler. Berätta om tre riktigt bra brittiska romaner/författare!

Jag älskar brittiska författare och framförallt då inom deckare-genren så jag går all-in och gör tematrio*3! För jag kan verkligen inte begränsa mig men jag håller mig som sagt inom deckare-genren.

Manliga deckareförfattare:

  1. Stephen Both som skriver om radarparet ben Copper och Diane Fry. En serie jag verkligen gillar speciellt den mycket speciella relationen mellan dessa två poliser. 
  2. Peter Robinson skriver om Alan Banks och Annie Cabot.  En välskriven brittisk deckare av hög kvalitet enligt mig.
  3. James Runice skriver om den mycket speciella prästen Sidney Chambers som löser diverse brott tillsammans med polisen George. Gått som tv-serie men finns nu på svenska, den första boken i alla fall. Den heter Dödens skuggor och är en novellsamling. Platsen är Cambridge och tiden 50-talet. Modern version på klassiska pusseldeckare om än en nypa blodigare än äldre versioner. 
Kvinnliga deckarförfattare:
  1. Elisabeth George. Ja, jag envisas att ha med henne för jag var verkligen riktigt förtjust i både Lynley och Havers. Men jag tappade bort henne på vägen vilket är tråkigt. I sommar tänkte jag försöka ta tag i hennes serie igen.
  2. Ann Cleeves. Då tänker jag på hennes serie om polisen Vera Stanhope. Älskar henne som karaktär både i böckerna och i tv-serien
  3. Sharon J Bolton. Jag är väldigt förtjust i hennes serie om Lacey Flint men gillar också de flesta av hennes fristående.
Gamla klassiska deckare:
  1. Agatha Christie måste ju bara vara med och då jag läst flest böcker om Hercule Poirot så får det bli han som står i fokus här! Christie är deckardrottningen som delar första plats med:
  2. Doroythy Sayers som var verksam ungefär samtidigt som Christie. Men valde Lord Peter Wimsey som sin karaktär och så butlern Bunter förstå. Och lite senare även Harriet Vane. Jag är mycket förtjust i hennes böcker.
  3. Sir Arthur Conan Doyle får väl räknas som deckarkungen då. Med sin säregna, egoistiska, självviska och helt igenom fantastiska karaktär Sherlock Holmes. Hans sidekick Dr Watson bildar ett utmärkt komplement med sin något mildare och vänligare framtoning. Älskar också den moderna tv-versionen med Benedict Cumberbatch och Martin Freeman. 


Om jag ska svara lite snabbt på Lyrans fråga angående Jane Austen så får jag allt erkänna att jag än så länge bara läst Stolthet och Fördom av henne. Kanske kan få bra tips ifrån er andra så jag kan bestämma mig för vilken bok jag ska försätta med!

9 kommentarer:

  1. Har läst nånting av de flesta av författarna i dina trion.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst en enda bok av Jane Austen

    SvaraRadera
  3. Jag har faktiskt läst något av alla dessa utom Runice :) Ja, brittiska författare är bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. RuNice kan jag varmt rekommendera! Om du sett tv-serien så blir den ännu bättre. Men boken funkar på egen hand med. Riktigt brittiskt och väldigt trevligt :)

      Radera
  4. Sayers skulle jag vilja läsa något av, har fått för mig att jag skulle tycka om hennes böcker :)

    SvaraRadera