söndag 19 mars 2017

Våra kemiska hjärtan av Krystal Sutherland

Krystal Sutherland, Våra kemiska hjärtan
Översättare: Jessica Schiefauer

Handling:
Henry Page är en obotlig romantiker! Han har bara aldrig upplevt den stora kärleken. Inte ännu i alla fall. När Grace Town haltar in i hans liv med käpp, för stora pojkkläder och duscha verkar inte stå högst på hennes att göra-lista, vet han att det är på väg att ändras. För alltid. 

Vad jag tyckte:
Våra kemiska hjärtan är varmhjärtad, charmig och älskvärd berättelse om tonårskärlek och vänskap. Men samtidigt berör den tunga ämnen som sorgens destruktiva krafter men också hur kärleken i sig kan bli både förstörande och förtärande. Skarpsinniga dialoger, kvicktänkta repliker och en hel hög med populärkulturella referenser såsom Harry Potter citat bidrar till att göra boken till något riktigt speciellt.

Jag är väldigt förtjust i att läsa just denna sort av tonårsböcker. Speciellt amerikanska som berör ämnen som kärleken, livet, vänskapen och döden på ett lättläst och underhållande sätt. Böcker som känns snälla att läsa och får det att pirra i magen. Där känslorna svallar och det är dramatiskt på alla sätt.  Våra kemiska hjärtan är just en sådan bok men utspelar sig i Australien. Den lyckas väl med att få mig att känna just det där mysiga pirret där jag mest sitter och fånler av glädje och lycka. Våra kemiska hjärtan är dramatisk och känsloladdad men utan att bli alltför sentimental eller sockersöt. Utan Våra kemiska hjärtan är en finstämd och vacker bitterljuv skildring av den allra första förälskelsen.

 I mitten av boken kommer en svacka då jag blir lite trött på det kvicktänkta och de rappa replikerna, att varje mening fylls med ironi och sarkasm. Men det släpper efter ett tag och istället framträder en betydligt mörkare och allvarligare historia. En historia som verkligen berör och snart fånler jag inte utan sitter med en klump i magen. På slutet kommer en liten tår och jag känner mig väldigt nöjd med läsningen. Jag fick precis det jag ville ha, känslor, kärlek, dramatik, lite tårar och en del fniss. Språket är lättillgängligt, rappt och med bra driv i sig. Jag gillar också inslagen av sms i historien, de passar väl in och är inte störande på något sätt utan bildar ett fint komplement till historien. Nu skulle jag dock gärna vilja läsa samma historia men sett ur Grace perspektiv.  Det är intressant att se hur Henry Page i sig själv är en stark individ som verkligen sätter värde inte bara på andras betydelse utan också värdesätter sig själv väldigt högt. Mycket trevligt!

Våra kemiska hjärtan bjuder på en välskriven berättelse med unika och speciella karaktärer som man lätt fäster sig vid. Ett tydligt språk skrivet med lätt hand med lagom mängd detaljer och fräscha liknelser i språket. Dessutom väjer inte författaren för att skapa mörker och komplexa val i denna magiska kärlekshistoria. För kärleken är inte bara rosa moln och fluffigt sockersöt och den allra första kärleken kan både vara mörk och ful och fylld med ångest. Skönt att författaren vågar väva in detta i historien vilket fördjupar berättelsen och ger den tyngd.

Ett plus i kanten för att det finns närvarande föräldrar med i bilden som faktiskt verkar bry sig om sina barn och försöker på bästa sätt skapa en bra tillvaro för dom. Ännu ett plus för Henrys fina relation till sin syster. Och ett stort plus för att det finns med en homosexuell relation som framställs som något helt normalt och inte görs till något som behöver problematiseras.

Jag kan varmt rekommendera Våra kemiska hjärtan om du behöver en liten lyckokaka som fyller dig med pirr och varma känslor.

Betyg: 4/5
Boken kommer från: Biblioteket.
Andra som skrivit om boken: Beas bokhylla, Prickiga Paula, Romeo and Juliet, I heart fantasy

4 kommentarer:

  1. Låter som en väldigt fin läsupplevelse! Jag gillar böcker som fyller själen med något varmt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en riktigt fin läsning och jag blev riktigt förtjust i den =)

      Radera
  2. (gillar inte omslaget, tar emot att läsa)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det ju vara men bokens innehåll är väl värt att läsa tycker jag =)

      Radera