tisdag 21 mars 2017

Tematrio: Vårtecken


Denna vecka bjuder Lyrans noblesser oss på en lite annorlunda tematrio som inte har med litteratur eller kultur att göra.  Så här säger Lyran "Den här veckan är det officiellt vår. Och för en gångs skull kommer temat inte att vara begränsat till litteratur eller kultur. Alla svar är OK på frågan "vad har du sett för vårtecken hittills?"

Våren är verkligen på väg och snart är det även dags att ställa om klockan till sommartid. Så tre vårtecken känns som en lämplig trio denna vecka.

  1. Asfalt. Måhända ett väldigt tråkigt svar men när jag kan känna fast asfalt under fötterna/skorna då vet jag att våren är på väg. Visst har vi ofta inte metervis med snö här i södra Småland men ofta slask, is och annat jävelskap som gör varje runda med hunden till en prövning. Så när jag kan ta på gympadojorna och känna fast asfalt under fötterna så njuter jag!
  2. Knopparna på buskarna och träden. De där allra minsta små knopparna gör mig lycklig! 
  3. Ljuset. Solen börjar skina och det skymmer allt senare på kvällen. Dagarna känns längre och längre för varje dag. Vintern som sådan gillar jag rätt bra men den svåraste tiden är istället januari, februari och mars, pga mörkret och det gråa och slasket utanför. Så  ljuset är viktigt för mig och nu vid denna tiden på året så börjar jag leva upp igen. 
Bubblare: Fågelkvitter! Det är så tyst om vintern och när jag hör de första fåglarna framåt vårkanten så blir jag alldeles bubblig av glädje. Tidigt på morgonen när fåglarna startar sin morgonkör så kan jag bli sittande bara lyssnade på deras ivriga sång och kvitter. 

14 kommentarer:

  1. Visst är det skönt när ljuset återvänder.

    SvaraRadera
  2. Håller med dig om ljuset. Ändå är jag en person som uppskattar vintermörker - men så här i mars börjar man lessna på att alltid stiga upp i mörker, jobba i mörker, äta middag i mörker... Då känns det som en befrielse att vakna av solstrålar och fågelkvitter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar med vinter och störs inte så mycket av mörkret. Men det gråa och slasket är jag rätt trött på nu. Så ljuset är väldigt välkommet!

      Radera
  3. Ljuset gillar jag verkligen bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man mår så bra när ljuset kommer tillbaka:)

      Radera
  4. Ljusets återvändo är nog viktigast av allt! Oerhört efterlängtat. :)

    SvaraRadera
  5. Asfalt är viktigt. Vi har inte haft mycket snö i Göteborg i år men vissa år känns som en enda lång is- och slaskgata...

    Ljuset är viktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är så skönt att kunna gå ute och slippa vara ängslig för att ramla.

      Radera