söndag 26 mars 2017

De välvilliga av Joyce Maynard

Joyce Maynard, De välvilliga 
Översätta: Frida Lindholm
Originaltitel: Under the influence

Handling:
Helen befinner sig på botten. Drömmen om en karriär som fotograf har krossats, äktenskapet havererat och hon har förlorat vårdnaden om sin son, Ollie – allt på grund av sitt alkoholmissbruk.

Men så möter hon Ava och Swift Havilland, ett förmöget och karismatiskt par med ett imponerande hem och fantastiska vänner. Helen fascineras av deras generositet och snart sveps hon med i deras extravaganta livsstil. Dessutom har Ava och Swift betydelsefulla kontakter, och de erbjuder henne sitt inflytande för att hon ska få sin son tillbaka. Försiktigt börjar hon se ljust på framtiden. Men det visar sig snart att deras vänskap har ett högt pris ..
.

Vad jag tyckte:
De välvilliga är en psykologisk thriller som på ett relativt långsamt sätt spelar upp ett rätt otäckt drama för oss. Det långsamma tempot dra ned en del på betyget eftersom jag upplever att handlingen emellanåt står och stampar på samma ställe. Dock är De välvilliga överlag en krypande otäck thriller som uppvisar människors allra fulaste sidor. Sakta så avslöjas en sorglig historia om en ung kvinna som när hon är som allra längst ned på botten blir utnyttjade av de som hon tror är hennes vänner. Vänner som hjälper henne att bygga upp sitt liv igen och som är så där alldeles underbara och ljuvliga på alla sätt. Joyce Maynard skildrar det psykologiska spelet med skicklighet och hennes lättsamma språk skapar en behagligt läsning trots sitt tunga ämnen.

Den enda större invändningen jag har, förutom själva tempot, har med paret Haviland att göra. För jag tycker inte jag får någon förklaring till varför de utnyttjar och manipulerar folk omkring. Vilken var deras anledning till att snärja Helen till exempel? Jag förstår det inte riktigt. Slutet känns därför inte så genomarbetat utan snarare hafsigt.

De välvilliga är en trevlig läsning och jag gillar Maynard sätt att handskas med detaljer och strö små pusselbitar omkring sig så att jag som läsare får en känsla av upptäcka saker innan Helen vet om det.

De välvilliga är trivsam läsning och jag vill väldigt gärna läsa mer av Joyce Maynard för att se huruvida hennes författarskap är densamma eller har förändrats. Det finns bitar som jag inte riktigt kunde med såsom tempot som är en aningen segt och så det slarviga slutet. Möjligen är hennes andra böcker annorlunda?

Betyg: 3+ /5
Boken kommer från: Rec-ex från Harper Collins förlag, Tusen tack!
Andra som skrivit om boken: Boktokig, 

6 kommentarer:

  1. Den låter spännande. Synd att tempot är segt... Har märkt att det varit så med flera böcker jag läst det senaste, ingen aning om vad det kan bero på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trots det sega tempot kan jag ändå rekommendera boken, det fanns mycket som var bra i den och vägde upp tempoförlusten. Sedan kan det eventuellt ha med mig att göra, läst väldigt många böcker med oerhört snabbt tempo i och med ständiga cliff-hangers i =)

      Radera
  2. Det var en ny författare för mig. Boken verkar intressant, tack för tipset!

    SvaraRadera