tisdag 21 mars 2017

Naondel av Maria Turtschaninoff

 Maria Turtschaninoff, Krönikor från Röda klostret: Naondel  


Handling:
I Naondel får Ursystrarna som grundade det Röda klostret med egna ord berätta sin historia.
Kabira har som ung flicka fått i uppgift att vårda en källa med både goda och onda krafter. Men då hon förälskar sig i visirens stiliga men självupptagna son Iskan avslöjar hon källans hemliga förmågor för honom. Iskan ser genast hur han kan använda källans krafter för sina egna mörka syften, och Kabiras felsteg har fruktansvärda konsekvenser både för henne själv och hela hennes land.
Fångad i Iskans harem får Kabira snart sällskap av andra kvinnor: nomadflickan Garai, krigaren Sulani, drömväverskan Orseola och många fler. Systerskap och endräkt mellan kvinnorna uppstår inte av sig själv. Först då de börjar samarbeta blir en flykt möjlig. Men den har ett pris, både för dem som stannar och dem som flyr.
Vad jag tyckte:
Jag skrev tidigare idag om en fantasy som tyvärr inte fungerade för mig, Dans för död prinsessa. Nu tänkte jag istället försöka skriva om Naondel. Även detta en fantasy som utspelar sig i ett påhittat världsbygge men som är av en mer lågmäld fantasy.  Där världen och platserna, religionerna och språken, kulturerna och livsstilarna mer påminner om en historisk tid och värld, möjligen med rötterna i den fjärran öster. Detta är vad jag påminns om när jag läser Naondel, en fläkt ifrån fjärran östern.  Möjligen är jag fel ute men så upplever jag boken. Fantasyinslaget kommer från att världen som sådan är helt påhittad, det är inte någon plats/land som existerar i vår egen verklighet. Samt inslaget med den heliga källan som har magiska förmågor. 

Naondel är precis som i de föregående böckerna i serien, Arra och Maresi, kvinnornas berättelse. Dessa tre böcker bildar en helhet men går att läsa i vilken ordning som helst. De är alltså fristående men ändå en sammanhängande helhet. Det finns ytterligare en bok till som utspelar sig i samma värld, Anache heter den och denna vill jag väldigt gärna läsa snart med. I Naondel går vi dessutom bakåt i tiden, långt innan Maresi utspelar sig. Dessa två böcker är väl de två som enligt mig bildar en egen duo då de både är kopplade till det Röda klostret. De två andra böckerna är som jag uppfattat det fristående berättelser som utspelar sig i samma värld men inte har anknytning till det Röda klostret. ( Hoppas ni förstår!) 

Så i Maresi får vi lära känna Röda klostret och dess invånare samt få förståelse för Gudinnorna och dess roll i klostrets historia. I Naondel går vi tillbaka i tiden och får veta hur det Röda klostret grundades. Detta är som sagt kvinnornas historia och i Naondel så möter vi allra först Kabira som i sin tur är den som skrivit ned de andra kvinnornas historia. Dessa kvinnor hör samman för att att Kabira är hustrun medan de andra är hennes make Iskan konkubiner. De är alla inlåsta i en "gyllene bur" och kan inte lämna det förgyllda palats där Iskan placerat dom. Iskan är en maktgalen man som desperat vill lägga sig hela landet för sina fötter och han är bered att göra i princip vad som helst för att nå sitt mål. Kvinnornas röster växlar, som i en kör där deras liv flätas samman till en helhet. Vi får möta nomadflickan Garai, krigaren Sulani, drömväverskan Orseola samt några till. 

Varje kvinna är unik i sin röst och har sin roll i berättelsen men de utgör ändå en del av något större. Vissa bitar är hjärtskärande att läsa om, där deras utsatthet och plågor gör stundtals ont att läsa om. Men Naondel rymmer också mycket ljus och kärlek. Skildringarna av de olika kvinnorna är så utsökta och vackra att jag emellanåt ryser av behag. Där världens landskapet målas fram med den allra mjukaste penseln och där jag nästan kan tro att känner lukten av kryddträdgårdarna, rökelsefaten eller havets sälta. Med en varsam hand lyfts känslorna fram hos de olika kvinnorna, ömsint och vackert skildrat är deras levnadsöden. Kärlek som är både destruktiv och mörk, kärlek som är så vacker att den gör ont i själen. Maktlystnad och girighet, galenskap och fångenskap. Det är en komplex historia som Turtschaninoff skapat. 

Naondel är en bok som stannar kvar i mitt hjärta precis som de två föregående har gjort. Och där kommer den stanna kvar väldigt länge. Detta är böcker jag lånat på biblioteket men som jag väldigt gärna skulle vilja äga. För att kunna läsa om när behov uppstår.

Betyg: 5/5
Boken kommer från. Biblioteket
Andra som skrivit om boken:  Prickiga Paula, Carolina läser

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar