fredag 17 mars 2017

Helgfråga v 11: Omslagets betydelse

Nu var det fredag igen! Nyss hemkommen från arbetsträningen och då passar det ju fint att svara på Mias helgfråga som denna vecka lyder som följer: Vad tror du omslaget har för betydelse när man köper en bok?

Omslaget tror jag har en rätt stor betydelse för själva syftet med det är ju att locka till sig nyfikna läsare/köpare samt även i viss mån ge en hint om vad boken handlar om. För mig som lånar väldigt mycket böcker så är det ofta så att jag får syn på ett omslag som tilltalar mig på något sätt. Därefter är det själva baksidetexten som avgör om jag lånar boken. Om det inte rör sig om en bekant författare som jag redan vet passar mig. 

Omslaget är ju själva förpackningen på boken och som sådan bör den ju på ett eller annat sätt locka till sig köpare. Det har hänt någon gång att jag missat böcker enbart för att jag avvisat den pga själva omslaget. Jag fick hem en bok igår som i alla fall jag hade lockats till att plocka upp om jag sett den på biblioteket eller i bokaffären. Omslaget gör mig nyfiken och jag vill veta mer om boken samtidigt som jag tycker det är riktigt snyggt, en bra kombo som gör det mer troligt att jag plockar upp boken och vill läsa den.


28 kommentarer:

  1. Om omslaget är väldigt fult så finns ju risk att man inte ens plockar upp boken. Det har hänt mig också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan det vara så! Någon gång har jag valt bort en bok för att omslaget inte tilltalade mig och där författaren var helt ny för mig. Men i efterhand visade det sig att just den boken var riktigt bra!

      Radera
  2. Omslaget är ju det första man ser men det måste finnas ett innehåll också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Annars blir det ju ingen bok!

      Radera
  3. Det där var ett snyggt omslag men får inte ihop det med titeln :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror man får ihop det senare och när man läser baksidetexten, men är en helt ny bok så valde bara framsidan även om baksidan är lika tilltalande =)

      Radera
  4. Håller med om att det var ett snyggt omslag, men det är författarnamnet som gör att jag lockas av just den boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Författarnamnet är viktigt det med men när jag går på biblioteket så kan jag låna helt nya författare och omslaget har då en liten del i själva urvalsprocessen!

      Radera
  5. Håller med Anna om att omslaget är väldigt snyggt, men jag får inte heller ihop titeln med omslaget. Det blir intressant att läsa recensionen sedan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror titeln blir lättare att förstå om man har läst baksidetexten och själva boken =) Är så ny bok så ville inte visa för mycket =)

      Radera
  6. Omslagets uppgift är, precis som du säger, att väcka intresse för boken. Om en bok har ett snyggt omslag så blir man ju mer lockad att plocka upp den och se vad den handlar om :)

    SvaraRadera
  7. Omslaget väcker nyfikenheten men det är författaren och innehållet som gör att jag köper boken.

    SvaraRadera
  8. Omslaget har för mig en väldigt stor betydelse. När en bok finns i flera utgåvor väljer jag alltid den som är snyggast. Har en bok ett väldigt tråkigt/intetsägande omslag finns det en stor risk att jag inte ens plockar upp den för att läsa på baksidan. Det samma gäller även motsatt: har boken ett väldigt snyggt omslag kan det mycket väl hända att jag köper boken utan att ens veta vad den handlar om! Men för det mesta lånar jag böcker, som du, och då får man liksom ta det man får (brukar reservera boken så den bara är att hämta i reservationshyllan).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omslag är ju viktigt även för mig, är bokens yttre tilltalande så förstärker det ju också lite läsningen. Att boken är trevlig att titta på medan man läser är ju ett plus i kanten! Men jag har dock aldrig köpt en bok bara för omslagets skulle.

      Radera
  9. Har jag läst något tillräckligt bra om boken tror jag den kan vara hur ful som helst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland kan det vara så med, eller om författaren är en kär favorit. Då är inte omslaget så viktigt.

      Radera
  10. Ja, det var ett snyggt omslag, men när det gäller just den boken så hade jag plockat upp den ändå. Jag gillar författaren :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är författaren ny så tillvida att jag vet vem hon är men jag har aldrig läst henne! Så det ska bli spännande att läsa!

      Radera
  11. Å! Nu blev ja påmind om en jättebra bok: "Den vita tigern" av Aravind Adiga. Tror t o m att omslaget var bra ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. En nya titel för mig! Den får jag kolla upp =)

      Radera
  12. Jättefint omslag, den vill man läsa.

    SvaraRadera
  13. Fint omslag! Skulle säkert vara sån bok man plockade upp för att läsa på baksidan. :)

    SvaraRadera
  14. Omslaget är ett lockbete och på mig fungerar det perfekt ;)

    SvaraRadera