lördag 3 juni 2017

En osynlig av Pontus Ljunghill

Pontus Ljunghill, En osynlig

Handling:
Stockholm 1928. Åttaåriga Ingrid Bengtsson hittas mördad ute på det nedlagda Djurgårdsvarvet. Mordet väcker stor uppståndelse och pressen rapporterar dagligen om utredningen. Den unge och lovande kommissarie John Stierna får fallet på sitt bord – det blir en jakt på en mördare som nästan inte lämnat några spår efter sig och där Stierna själv får betala ett högt personligt pris. 

Visby 1953. I en hotellbar på Gotland sitter Stierna och summerar sin karriär efter att just ha gått i pension. Mordet på den lilla flickan är för alltid inbränt i hans medvetande och när en journalist söker upp honom för att göra en artikel om fallet och vad som egentligen hände den där hösten 1928, rullas allt upp igen.


Vad jag tyckte:
När denna bok kom ut för några år sedan sedan blev jag väldigt nyfiken på den men tyvärr tappade jag bort på den vägen. Sedan när nomineringarna till Årets bok släpptes så såg jag att bok två Lykttändaren blivit nominerad.  Så nu tog jag äntligen tag i att läsa den första boken En osynlig och det är jag väldigt glad för.

En osynlig är en elegant och välskriven historisk deckare som utspelar dels 1928 och dels 1953. I fokus har vi kommissarien John Stierna som 1928 försöker ta reda på vem som mördat den lilla flickan. 1953 så har Stierna dragit sig tillbaka från polisen och minns tillbaka på det gamla fallet. Författaren använder en lätt penna som med utsökta detaljer och levande miljöskildringar ifrån det gamla Stockholm får mig att känna historiens vingslag. Det känns som jag vandrar på Stockholms gator tillsammans med Stierna och får uppleva en svunnen tid på ett alldeles underbart sätt. Själva brottsutredningen bjuder på en smart och välgenomtänkt intrig som innehåller en hel del villospår för även om vi dels vi får ta del av gärningsmannens tankar så vet vi ändå inte vem han är. Slutet av historien bjuder på en mycket oväntad twist som jag inte alls hade sett komma!

Tempot i boken är långsamt men aldrig tråkigt utan det finns alltid en liten drivkraft som skapar ett flöde framåt i historien och själv känner jag att just det lite lågmälda och långsamma passar utmärkt ihop med själva historien.

En osynlig är en historisk deckare som jag varmt kan rekommendera.

Betyg: 5/5
Boken kommer från: Biblioteket.
Andra som skrivit om boken:

8 kommentarer:

  1. Hm, låter väldigt lovande! Den här har jag tänkt läsa eller lyssna på, men det har inte blivit av än. Blir lite mer sugen nu när jag ser ditt betyg ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Jag gillade den skarpt men så är jag också förtjust i deckare som har historiska inslag eller helt är historiska. Denna tillhör verkligen en av de bästa jag läst =)

      Radera
  2. Den låter spännande! För mig helt okänd bok och författare men jag gillar historiska deckare så den ska jag köa på på biblioteket!

    SvaraRadera
  3. Hoppas att Lykttändaren är skriven på samma sätt, jag är väldigt svag för historiska deckare skrivna i ett långsamt tempo :) Förra året läste jag två böcker av HK Rönblom som fick mig att få upp ögonen för just den typen av böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag med på! Sparar lite på den boken, har den hemma men tänkte ha med den på semestern om några veckor. H.K Rönnblom var ett nytt namn, det måste jag kolla upp! Tusen tack!

      Radera