lördag 10 juni 2017

Vända världen rätt av Jennifer Niven

Jennifer Niven, Vända världen rätt 
Översättare: Ylva Strålmarck

Handling:
Tänk om alla i hela världen var ansiktsblinda? Då skulle det finnas hopp för de alldagliga. Ingen skulle någonsin säga: ”Hon är söt för att vara tjock”, för utseendet skulle inte vara viktigt längre. Skulle folk fortfarande bry sig om ifall man var överviktig eller för smal? Lång eller kort? Kanske. Kanske inte.
Jack är ansiktsblind. Han känner inte igen någon, inte ens sina egna bröder, och kämpar hårt för att hålla det hemligt. Libby är stark, rolig och älskar att dansa. Men andra människor verkar bara se hennes yttre, hennes övervikt, som om det är det enda hon är. När Jack och Libby möts förändras allt.
Vad jag tyckte:
Vända världen rätt är en bok som känns att läsa utan att för den skull vara tung eller svårläst. På ett ytterst finkänsligt och nästan ömsint sätt skildrar Jennifer Niven  Jack och Libbys svåra kamp för acceptans, inte bara för sig själva utan att även andra ska acceptera dom. Jacks ansiktsblindhet är något okänt för mig så här blir jag ytterst fascinerad och tvingas googla mitt i läsningen för att försöka förstå mer om hans situation. Jack är en intressant karaktär som växer på ett mycket trovärdigt sätt under berättelsens gång. Libbys historia däremot är mer åt det arga hållet för mig rent känslomässigt. Jag blir så upprörd och ledsen över hennes kamp och över hennes sorg som skapat ett omättligt hål inom henne. Upprördheten kommer sig över de sjuka skönhetsidealen och den fruktansvärda mobbing hon får utstå pga denna. Det gör mig arg och ledsen på så många sätt. Vända världen rätt är en bok som väcker många frågor och tankar hos mig och som stannar kvar hos mig även efter avslutad läsning.

Men även om Vända världen rätt bjuder på både mörker och ledsamheter så finns här även hopp och ljus. En stark tilltro till världen och en chans att få ta igen det som gått förlorat lyser som ledstjärnor igenom berättelsen.  Språket är lättläst och underhållande med en hel del populär kulturella referenser som känns både passande och smart invävt i berättelsen.


Betyg: 4/5
Boken kommer från: Rec-ex från Lilla Piratförlaget, tusen tack!
Andra som skrivit om boken: Fiktiviteter, Prickiga Paula, 

1 kommentar:

  1. Den här är jag supernyfiken på men det lutar nog åt att jag läser den på engelska i stället. Vi får se lite!

    SvaraRadera