lördag 10 juni 2017

Kaninjägaren av Lars Kepler

Lars Kepler, Kaninjägaren  

Handling:
Joona Linna har suttit två år på den slutna anstalten Kumla när han förs till ett hemligt möte. Polisen behöver hans hjälp för att stoppa den gåtfulle mördaren som går under namnet Kaninjägaren. 
Den enda länken mellan offren är att de alla hör ett barn läsa upp en ramsa om kaniner innan mördaren kommer. 


Ödets tärningskast placerar överraskande tevekocken Rex Müller mitt i händelsernas centrum. För första gången ska han ta hand om sin son Sammy. Men istället för tre lugna veckor blir det en fruktansvärd kamp på liv och död.  Joona Linna och Saga Bauer är tvungna att börja samarbeta i hemlighet för att stoppa Kaninjägaren innan det är försent. 

Du vet aldrig vad ödet har i beredskap för dig, vad som kommer att hinna ifatt dig om du inte börjar springa nu. 


Vad jag tyckte:
Nu tror jag det är dags att jag och Kepler går skilda vägar.... Jag hade svårt för deras senaste bok Stalker som bara var för mycket av allt och väldigt rörig. Men så köpte sambon Kaninjägaren på bokrean och jag tänkte att jag ger väl det en chans eftersom sambon ändå var relativt positiv till boken. Men nejdå jag hade gott kunnat hoppa boken faktiskt. Det är ju sjukt spännande och riktigt välskrivet på sina håll. Lars Kepler behärskar verkligen konsten att bygga upp en intrig och de skrivit skickligt. Här finns driv i form att korta snabba kapitel och ständiga cliffhangers.  Men för mig passade inte denna boken alls. Det svävade precis som Stalkern ut alldeles för mycket och jag blev ärligt talat rätt trött på Jonna Linna. Saga Bauer är också med och varför hon ständigt måste beskrivas som överjordisk vacker i var och varannan mening förstår jag inte heller.

Trots att jag är negativ så fanns där ändå en del som gjorde att jag läste ut boken och det är en rätt rejäl tegelsten till bok med. Men kommer det fler så kommer jag nog avstå att läsa, det finns så många andra böcker som jag hellre vill läsa.


Betyg: 3- /5
Boken kommer från: Egna hyllan
Andra som skrivit om boken: Johannas deckarhörna, Just nu Just här

1 kommentar:

  1. Roligt att läsa fler recensioner om denna. Läste den relativt nyligen och jag älskar ju både Kepler och Linna så för min del var den riktigt bra!

    SvaraRadera