tisdag 27 juni 2017

Jag ska hitta dig av Pernilla Ericsson

Pernilla Ericsson, Jag ska hitta dig 

Handling:
Ett hotat vittne.
En förrädare inom polisen.
Och en torped som inte skyr några medel.

Erlagruppens ”fixare”, Rickard Falke, befinner sig i livsfara. Han sitter inne med information som kan fälla den undre världens mäktigaste man, och klockan tickar mot en kommande rättegång. En torped får i uppdrag att tysta Rickard och får hjälp av en förrädare inom poliskåren. Utredningsteamet Erlagruppen återförenas, och med polis Liv Kaspi i spetsen påbörjar de jakten på torpeden. Hon tvingas använda all sin styrka och skicklighet för att överleva – och rädda de hon älskar mest.


Vad jag tyckte:
Jag ska hitta dig är andra delen om Erla-gruppen och denna gången är det Rickard som står i fokus. I första boken så introducerades vi för fixaren Richard som arbetar nära och djupt i den kriminella världen. Han är den som fixare det som behövs när behov uppstår men i slutet av förra boken gjorde han ett val. Ett val som visar sig ha ett väldigt högt pris och där faran för hans liv är stor.  Återigen har Pernilla Ericsson skrivit en smart och skarpsinnig thriller med spännande handling och färgstarka karaktärer. Även om fokuset denna gången ligger primärt på just Richard så får vi också en skrämmande inblick i den undre världen i Stockholm. Där rädsla gör vittnen stumma och ibland rent av försvinner.

Pernilla Ericsson har ett rappt språk med ett bra driv som skapar ett högt tempo som passar väl ihop med historien som sådan. Jag gillar också hur relationerna inom gruppen utvecklas och förändras, speciellt gillar jag att läsa om Liv och Richard.  Jag ska hitta dig är inte en regelrätt deckare även om både poliser och en hel del våld förekommer. Jag upplever boken mer som en thriller med högt tempo och intensiv spänning. Jag ska hitta dig är riktigt bra och jag ser framemot att läsa fler delar skrivna av Pernilla Ericsson.

Betyg: 4/5
Boken kommer från: Rec-ex från Harper Collins Nordic, Tusen tack!
Andra som skrivit om boken: Lottens bokblogg, Maddes bokblogg, Vargnatts bokhylla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar