tisdag 27 juni 2017

Zack av Mons Kallentoft & Markus Lutteman

Markus Lutteman & Mons Kallentoft, Zack 

Handling:
ALLA HJÄLTAR FÖDS UR TRAGEDIER

Fyra asiatiska kvinnor hittas brutalt avrättade i en lägenhet. En femte dumpas svårt stympad utanför Södersjukhuset. Att döma av hennes sargade kropp har hon blivit attackerad av hundar.

Tjugosjuårige Zack har gjort kometkarriär inom Stockholmspolisen. På dagarna är han en driven kriminalinspektör vid Särskilda enheten. På nätterna flyr han verkligheten med droger på klubbar. Han vet att det inte kommer att hålla, men de blodiga minnena från hans barndom driver honom mot avgrunden.

Jagad av polisens internutredare försöker Zack tillsammans med kollegan Deniz att lösa den värsta mordvågen i Sveriges moderna historia. Handlar det om kvinnohat, rasism eller människohandel? Det enda som är säkert är att fler kvinnor kommer att dö om de inte hittar mördaren.

Vad jag tyckte:
Ibland blir man minst sagt förvånade över varför man inte läst en viss bok. Just Zack är en sådan bok för mig. Jag har läst en massa positivt om den, fick tom hem boken i form av en pocket från Bookmark förlag men ändå har det dröjt innan jag läst den. Men nu har jag då äntligen gjort det och jädra vilken häftig bok detta är! Det är högt tempo, snabba växlingar, intensivt och fruktansvärt spännande. Zack är verkligen en anti-hjälte, trasig och missbrukare, med ett tungt förflutet bakom sig. Men de båda författarna lyckas göra denna trasiga och besvärliga person till något levande och äkta samtidigt som de lyckas hålla honom bort från skitstövel-gränsen. Ofta möter man just denna sort av poliser i deckare, missbrukare, bittra, ungkarlar med mörkt förflutet och svår barndom. Dessa förvandlas lätt till ynkliga skitstövlar som trampar på allt och alla och verkar inte bry sig om att de kör fram som ångvältar. Dessa figurer är inte lätta att tycka om eller ens  uppbåda intresse för att läsa om. Men Zack sticker ut, han balanserar på gränsen och ibland trampar han verkligen över och gör de som står honom nära illa. Dock så verkar han genuint vilja dom väl och han försöker verkligen ställa saker till rätta. Zack är en karaktär som fastnar hos en och som växer dels under denna första boken men också i de kommande delarna. Riktigt snyggt gjort av författarna måste jag säga. Deniz som också har en stor del i berättelsen är också även hon en intressant karaktär som jag verkligen gillar. Samt Zack barndomsvän Abdula, det är starkt skildrat deras vänskap och historia.

Dessutom så har de båda författarna skapat en hisnande berättelse som är full av högexplosiv spänning och fartfyllda scener. Emellanåt sitter man och skakar lite på huvudet, för inte jagar man folk i den polisiära verkligheten genom att hoppa runt mellan balkonger...Men det tar dock inte många sekunder innan man glömmer bort sina invändningar för man har inte tid att funderar på sådant när tempot är så högt som i denna bok. Själva fallet som Zack står inför är både mörkt och vansinnigt otäckt, det skär i hjärtat när jag läser vissa delar av berättelsen. Mörkret, det skitiga och råa, våldet och vansinnet är dock välbalanserat så det blir inte för mycket utan bara lagom mycket.

Så fort jag slutat läsa denna bok så kastade jag mig över nästa del som som tur var fanns inne på biblioteket! Nu väntar jag ivrigt på del tre, Bambi som jag hoppas ska komma in på biblioteket snart. Sedan hoppas jag på den fjärde delen möjligen hittar hem till mig via förlaget  =) Om jag har tur =)

Betyg: 5/5
Boken kommer från: Rec-ex från Bookmark förlag, Tusen tack!
Andra som skrivit om boken: Johannas deckarhörna, Bokföring enligt Monika, Bokraden

2 kommentarer:

  1. Alla böcker är dessutom så där bra! Det är typ en käftsmäll, jag funderade också på varför jag hade väntat så länge med att läsa den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sista boken kvar och jag drar mig för att läsa den! För vad ska jag göra när alla böcker är lästa!

      Radera