fredag 27 mars 2015

Bokbloggsjerkan 27-30 mars: Förtjusning i fiktiva karaktärer


Idag ställer Annika en lite annorlunda fråga: Är det bara jag som kan bli ”sjukligt” förtjust i en karaktär i en bok eller på tv/film?

Uppdaterade svaret då jag kände att jag missat en del av frågan kring filmkaraktärer, skrev bara skådespelaren och inte filmen.... skyller på alltför tidig morgon och dålig sömn!

Nja jag kan väl inte påstå att jag blir direkt "sjukligt" förtjust i en karaktär i en bok eller på tv/film längre. Jag kan visst bli förtjust i en riktigt fint berättad karaktär eller i en skådespelare som gör en riktigt bra roll. Oftast är förtjusningen förknippad med en specifik roll i en speciell film eller tv-serie. Just nu i film och tv-världen så finns det många jag tycker är behagliga att titta på och som samtidigt är bra i sina roller, som tex  Anne Hathaway som Fantine i Les Miserabels eller som Emma i En Dag, Orlando Bloom som Legolas, Sam Heughan som Jamie i Outlander-serien, James Spade som Mr Red i tv-serien Blacklist, Jennifer Lawrence som Katniss i Hungerspelen eller Johnny Depp som Edward Scissorhand.

I bokväg så finns det väl en del karaktärer som jag blir extra förtjusta i men när jag läser en bok så går jag mer på personlighet än min egna bild av karaktären. Men Ben Copper i Peter Robinsons serie, Jamie och Claire ifrån Gabaldons böcker, Day ifrån Marie Lus serie Legend eller Raffael ifrån hennes bok Den unga eliten, kanske även Po ifrån Kristin Cashores serie De utvalda eller varför inte Rime ifrån Sirir Pettersens bok Odinsbarn är de karaktärer jag just nu lite extra förtjusta i.

38 kommentarer:

  1. Anne Hathaway tycker jag också om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Hon är mycket duktig i det hon gör.

      Radera
  2. Vissa karaktärer har förmågan att fånga en :)

    SvaraRadera
  3. Anne Hathaway och Johnny Depp är fantastiska båda två...

    SvaraRadera
  4. Håller med man fastnar oftast för karaktärer i film/tv-serier pga skådespelarens val att uttrycka känslor m.m men i böcker har man ju sin egen idé på hur karaktären är. Jag har personligen lättare att fastna för en karaktär i film/tv världen än i bokvärlden för där ser jag mer på helheten, är karaktärerna bra så blir boken bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Jag har lättare att ta till mig skrivna karaktärer än karaktärer på bild faktiskt men visst finns där en del karaktärer att bli förtjusta över!

      Radera
  5. Jamie och Claire tog även jag upp, och det är väl att jag är så förtjust i dessa två karaktärer som gör att jag är så beroende av Outlander-serien. De stal mitt hjärta i fösta boken och sedan har det fortsatt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) De är väldigt beroende framkallande de där böckerna =)

      Radera
  6. Vissa skådisar är så bra så man vill se allting de gör, och ibland är det bara en viss karaktär man faller för :)

    SvaraRadera
  7. Johnny Depp är en riktig goding.

    SvaraRadera
  8. Sjukligt förtjust är kanske inte jag heller, men visst finns det en och annan som man blir lite småförtjust i och som inte direkt man lider av att se på heller ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Precis =) Att ha något trevligt att titta på när man ser en film eller tv-serie är ju aldrig fel!

      Radera
  9. Jag blir sällan "sjukligt" förtjust i karaktärer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det vara, det räcker gott med förtjusning =)

      Radera
  10. Jag blir ofta förtjust i karaktärer också, oftare i böcker än film/tv. Men just idag körde jag på yta, så bokkaraktärerna fick stå åt sidan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Även jag faller oftare för bokkaraktärer än tv/film karaktärer.

      Radera
  11. Mina favoriter kommer från gamla produktioner.

    SvaraRadera
  12. Oj, nu insåg jag att det finns massor av bokserier som jag inte har en aning om. Känner inte alls till de böcker du räknar upp - och knappt en enda av filmerna heller. Gulp. Är jag helt obildad?! Men Johnny Depp, HAN är söt och honom gillar jag i nästan varenda film oavsett om han är pirat eller mördare eller spelar Peter Pans upphovsman...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du inte är obildad! Mittfilmkunnande kan jag tacka sambon för =) Johnny Depp är verkligen en duktig skådis!

      Radera
  13. Orlando Bloom och Johnny Depp är två skådisar jag verkligen gillar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Det är två riktigt bra skådisar

      Radera
  14. efter hand har jag kommit att gilla Johnny Depp väldigt mycket

    SvaraRadera
  15. Katniss ha jag också med och hur kunde jag glömma Legolas från Sagan om RIngen.

    SvaraRadera
  16. Har inte läst om dina bokfavoriter, men håller helt med om Fiennes, Lawrence och Depp :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Då har du mycket nytt att upptäck =)

      Radera
  17. Depp som Scissorhands, ja..., tänkte annars på honom i rollen som Tom Hanson i 21 Jump Street, men tog inte med den trots att han nog var min första "förtjusning" ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Ah, den rollen är också riktigt bra! Depp är en riktigt bra skådis!

      Radera
  18. Oj här var det mycket nytt för mej! Men visst blandar man ihop roll och skådespelare när det gäller tv/film!

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Hoppas du hittade något intressant!

      Radera