tisdag 24 mars 2015

Top Ten Tuesday: Att återbesöka barndomens böcker.

Denna veckans Top Ten Tuesday ska vi lista tio barndomsböcker vi skulle vilja återbesöka. Det är en svår fråga då jag har svårt att minnas exakt barndomens lästa böcker. Sedan så går jag bara på känslan här, många av böckerna skulle möjligen idag inte vara fullt så bra som dom var då. Men jag väljer ut böcker som jag vet att jag då älskade. Mina val blir alltså mer baserat på känslan och hur jag minns själva platserna i boken, inte så mycket på hur välskrivet innehållet är.


  1. Britta och Silver, Lisbeth Pahnke. Dessa böcker älskade jag när var i tio års åldern. Jag var hästtjej och dessa böcker var mina absoluta favoriter. Jag läste de flesta böckerna om och om igen.
  2. Bruno Brunpäls och vesslorna i Västerskogen, Tor Seidler.  Denna läste mina föräldrar för mig och jag minns att jag tyckte väldigt mycket om denna boken. Skogen med de talade djuren och det äventyr som utspelas i boken minns jag väl.
  3. Kitty-böckerna, Carolyn Keene. Åh vad jag älskade Kitty och hennes vänner. Jag ville med lösa gåtor och vara med på spännande äventyr! Jag har närmare 90 st av Keens böcker om Kitty, nästan alla med de klassiska röda ryggarna
  4. Spring Pride, Spring, Joanne Cambell. Detta var en bok som jag fick via en bokklubb jag var med i som ung, Pollux hästbokblubb. Och jag hade egentligen kunnat välja vilken som av de böcker jag läste då för jag älskade verkligen dessa. Jag minns med värme hästarna, stallen, äventyren, ibland lite kärlek till en snygg pojke och alltid gick allt så bra. Även här har jag en låda full med böcker som jag fick via denna bokklubb
  5. Ronja Rövardotter/ Mio min Mio/ Bröderna Lejonhjärta, Astrid Lindgren. Nej jag kunde inte välja en enda av dessa.
  6. Den oändliga historien, Michel Ende. En bok jag slukade i yngre tonåren och som jag gärna vill återbesöka snart igen. Jag har faktiskt läst om den i vuxen ålder vid ett tillfälle och då höll den fortfarande.
  7. Mor är ingen häxa, Olov Svedeliv. Med denna så föddes mitt intresse för historiska böcker. Men framförallt minns jag den som en mycket stark upplevelse.
  8. Jag saknar dig, jag saknar dig Peter Pohl. Ytterligare en som förde mig bortom hästarnas värld och visade att det fanns böcker om andra ting.
  9. Kulla-Gulla, Martha Sandwall-Bergström. Jag minns att jag tyckte så synd om Kulla-Gulla och att jag älskade hur modig hon var.
  10. Vinterviken, Mats Wahl. Åh John-John! Mina minnen ifrån denna boken är varma och jag minns den med glädje.

16 kommentarer:

  1. Åh så många böcker och minnen! Jag var ingen hästtjej men Britta och Silver älskade jag! Har hela serien i en kartong nånstans... Och Mammas gamla Kitty-böcker plöjde jag med! Ljuva minnen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Ja det blev verkligen en tripp nedför memory lane denna tisdag =)

      Radera
  2. Svar
    1. =) Det var bra böcker med som jag minns det.

      Radera
  3. Så många härliga böcker! Jag älskade Britta och Silver och Kulla-Gulla. Likaså slukade jag Kitty-böcker även om de inte alls har gjort särskilt stort avtryck på mig. Jag minns att jag älskade dem, men inga detaljer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej så är det för mig med Kitty-böckerna, jag minns känslan men inte innehållet. Läste på prov om en av böckerna för något år sedan men det skapade inte en lust att sluka alla de andra så som det var när man var yngre.

      Radera
  4. Jag saknar dig, jag saknar dig är riktigt bra! Den berörde verkligen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns att jag grät floder av den boken, tror rent av att min häst fick lyssna på mina tårar efter att jag läst den! Har ett svagt minne av det =)

      Radera
  5. Kitty-böckerna älskade jag också! Hade många av mammas gamla :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Kitty böckerna verkar många ha läst som ung!

      Radera
  6. Många Kitty-böcker blev det i min ungdom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Det var härliga stunder med Kitty-böckerna som jag minns det!

      Radera
  7. Den oändliga historien tyckte jag också om, men jag är väldigt osäker på hur gammal jag var när jag läste den... Kanske det var i tonåren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill minnas att jag var i yngre tonåren när jag läste den men minnet sviktar emellanåt =)

      Radera
  8. Britta och Silver glömde jag ju!

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Så lätt hänt! Det finns många skatter gömda i barndomen/tonårens lästa böcker!

      Radera