tisdag 3 mars 2015

Tematrio: Kvinnor

Lyran säger att det är mycket kvinnor denna veckan, dels på hennes egen blogg men även på Kulturkollo där de denna vecka har Kvinnovecka. Så denna veckas tematrio handlar då helt naturligt om "Tre bra texter som handlar som kvinnor. Klassiker, lyrik, faktaböcker, elaka mammor, vackra häxor o s v välj själv! Eller blanda hejvilt."

Detta har jag funderat en del på och jag kommer välja tre kvinnor ifrån tre romaner som jag tycker lyckats övervinna och överleva mot alla odds. Tre kvinnor som visat på mod och styrka i svåra situationer. Tre kvinnor som imponerat på mig och berört mig genom deras berättelser.

  1.  Miriam ifrån Majgull Axelssons roman Jag heter inte Miriam.
  2. Agnes ifrån Hannah Kents roman En mörderska ibland oss
  3. Trisha McFarland ifrån Stephen Kings roman Flickan som älskade Tom Gordon.

22 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Jag har bara läst om Miriam och den var fantastisk tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en fantastisk bok som är väl värd att läsas.

      Radera
  3. Skulle gärna vilja läsa om Miriam, Trisha McFarland imponerade helt klart på mig med. En mörderska ibland oss blev jag nyfiken på och ska kolla upp! Tack för tips. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! En mörderska ibland oss kan jag verkligen rekommendera.

      Radera
  4. Tre böckrt jag definitivt vill läsa.

    SvaraRadera
  5. Jag har ju fortfarande inte läst Jag heter inte Miriam, men det måste jag verkligen göra. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en bok väl värd att läsas. =)

      Radera
  6. Kan hålle med om Miriam och Trisha :) Har inte läst boken om Agnes :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken om Agnes kan jag verkligen rekommendera. Det är en djupt otäck bok men också väldigt fin bok.

      Radera
  7. endast bekant med Miriam och Stephen King. men det var väl inte så dåligt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte dåligt alls =) Boken om Agnes kan jag verkligen rekommendera.

      Radera
  8. En möderska bland oss vill jag läsa, hört den ska vara bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Det är verkligen en bra bok!

      Radera
  9. Jag måste verkligen ta och läsa Jag heter inte Miriam. Jag har ju tyckt om några av hennes andra böcker som jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Boken om Miriam är väl värd att läsas.

      Radera
  10. Tvåan är jag beredd att hålla med om :) Boken om Miriam finns högt upp på önskelistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är Agnes en mycket speciell karaktär! Boken om Miriam kan jag verkligen rekommendera.

      Radera