fredag 6 mars 2015

Tredje Principen, nyskapande svensk dystopi.

Anna Jakobson Lund, Tredje Principen
Rec-ex ifrån författaren, Tusen tack!!!

I Tredje Principen så är den gamla världen och det gamla samhället sedan länge borta och istället härskar Systemet för de nordliga delarna av Europa. Alla medborgare blir klassade och blir därefter tilldelade sin plats i samhället och vilken status de kommer ha. Länderna är indelade i zoner och man blir placerad i lämplig zon utefter sin klass. Levi är lågt klassad och han ransons-arbetar i skogen i en trakt jag skulle vilja säga är Lappland. Levi vägrar ha något med motståndsrörelsen att göra och vill inte vara med i deras kamp. Men när Levis syster Lo tillhör dock motståndsrörelsen och en dag bli hon tillfångatagen. Nu måste Levi bryta sitt gamla löftet och ta sig till huvudstaden för att finna hjälp. I huvudstaden arbetar Ava och Leymah som agenter åt motståndsrörelsen.  Tillsammans kommer de tre att få ge sig ut på en farlig resa i ett försök att frita Lo. Men vem kan de egentligen lita på? Kan de ens lita på varandra? För vad gör man systemet krossat allt du tror på? Ska du bara ge upp eller ska du kämpa?

Jävlar vilken bra bok detta är! Ja, det krävdes en svordom här, får så bra är boken att jag tycker den förtjänar ett lämpligt förstärkningsord! Jag gillar boken främst för fyra anledningar nämligen:
  1. Platsen den utspelas i de nordliga delarna av Europa uppfattar jag det som. Bitvis befinner vi oss också i Sverige.  Inte USA som det brukar vara.
  2. Inte en enda liten förbenad kärlekstriangel! Tack och lov för det!
  3. Karaktärerna och icke stereotypa könsrollerna. De är starka och svaga, arga och besvikna, tvivlande och hoppfulla. De är alla kick-ass oavsett om de är flicka eller pojke, samtidigt så är också emellanåt rätt så icke kick-ass. Utan att det görs märkvärdigt eller konstigt på något sätt, utan personerna är de de är oavsett om de är pojke eller flicka. Och de gör det de är bra på oavsett vilket kön de har och vad som anses passande och normalt för just det könet. Detta gör att karaktärerna känns väldigt trovärdiga och mänskliga.
Sedan är det också en grymt intressant historia som belyser många viktiga frågor. Systemet har så att säga förbjudit politiskt och religiös frihet, detta för att dessa två var anledningar till de stora krig som fördärvade världen. Intressant fråga tycker jag. Men är det verkligen helt rätt? Och detta är något annat som jag gillar med Anna Jakobsson Lunds berättelser, världen och människorna i den är inte enbart svart eller vita, där finns många gråa nyanser däremellan. För Systemet kan vara väldigt bra på sitt sätt men de har också många dåliga sidor. Precis som att Motståndsrörelsen både är bra men också emellanåt dåliga.

Anna Jakobsson Lund är också riktigt skicklig på att måla fram tydliga detaljer och klara miljöbeskrivningar utan att texten känns för överlastad eller nedtyngd av krångliga beskrivningar. Hur världen ser ut, hur Systemet ser ut, hur klassystemet är uppdelat och andra bitar kring denna nya världen vävs snyggt in i texten och vi får fortlöpande information om vad som hänt. Mycket snyggt gjort och det är rätt skönt att slippa att bli dränkt i information om allt och ingenting. Sedan gillar jag också de tre huvudkaraktärerna väldigt mycket, de är som jag skrev ovan väldigt trovärdiga och jag fattar verkligen tycke för dom alla. I just denna så ligger väldigt stort fokus på Levi av naturliga skäl. Hans kapitel är väldigt starka och berör mycket, det där vansinnet han bär på inom sig och som han dövar är fascinerande att läsa om. Samtidigt gillar jag att hans kapitel bryts upp av de andra två karaktärerna. Leymah har den minsta rösten och utrymmet, jag hoppas dock att hon får större utrymme i de kommande böckerna. Sedan tycker jag också det där med Sinnet utgör en extra dimension åt historien.

Jag vill inte säga alltför mycket om detta eller om historien för jag tycker en av de största tjusningarna med historien är just att man själv får reda på det genom att läsa boken. Det sista jag vill ta upp är tempot i boken, det är ett relativt långsamt tempo där man som läsare får gott om tid att lära känna världen och karaktärerna ingående. Jag upplever dock inte att boken blir seg eller långdragen, emellanåt kanske det blir lite för mycket prat och jag vill att historien ska ta fart igen. Men det är bara ett litet minus i en helhet som är helt suverän. Den tredje Principen är en berättelse om mod och om att inte våga, en berättelse om vänskap och systerkärlek, om konsten att kunna lita på en annan människa och förmågan att våga tro på något omöjligt.  Det är en smart, intelligent berättelse och där författaren känner jag, litar på mig som läsare och ger mig utrymme att själva tänka ut saker och förstå sammanhang. Stundtals mörk och hopplös men också stundtals varm och hoppfull.

Läs och njut!!!

Jag kan också berätta att min kära sambon som helst läser deckare/thriller eller biografiskt/ dokumentärt började läsa denna boken i veckan och han som inte direkt varit intresserad av dystopi i bokform innan, han gillar verkligen Tredje Principen! Så det tycker jag visar på hur  jädra bra boken är!!!

Ett sista inlägg, det är också ett väldigt snyggt omslag på boken!



8 kommentarer:

  1. Jag vill också se omslaget! Ibland är det ju skit att bo på andra sidan havet, posten tar för lång tid på sig och jag vill ha pappersboken NU. Har bara läst som pdf och längtar efter den "riktiga" upplevelsen. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Hoppas du har fått boken nu! Omslaget är mycket finare i verkligheten.

      Radera
  2. Jag håller med, ett jävlar passar bra när man ska beskriva hur bra den var! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Ibland behövs de där förstärkningsorden!

      Radera
  3. Skriver upp den här på min "lilla" lista :) Låter riktigt intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan verkligen rekommendera den!

      Radera
  4. Låter som man dammat av 1984 som är en förbannat bra bok. Tycker det låter intressant, speciellt det med att slippa könsstereotyperna. Håller själv på med att försöka få hopen roman där man slipper dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara svårt att få till det ibland. Blir nyfiken på vad för bok du håller på med!

      Radera