lördag 21 mars 2015

En engelsk bok om en excentrisk man och om kärleken till böcker och varandra

Gabrielle Zevin, The collected works by A.J Fikry 
Länken går till författarens egna sida, där boken dock heter The storied life of A.J Fikry men tydligen förekommer både den och den titel min bok hade.

Detta är en engelsk bok och jag läste den i samband med min kurs i engelska så jag har redan skrivit en recension på engelska. Men här kommer en på svenska. A.J Fikry är en lätt excentrisk man som äger en liten bokaffär på ön Alice. Hans liv är ganska så miserabelt eftersom hans fru nyligen omkom i en tragisk bilolycka och kort därefter blir hans dyrbara och mycket värdefulla första utgåva stulen. Livet är inte vidare kul tycker A.J men så en dag kliver Amelia in genom bokaffärens dörr. Amelia arbetar som bokförsäljare åt ett större förlag och hon är där för att sälja in vinterns böcker till A.J Fikry. Något som inte går så vidare bra eftersom A.J inte gillar speciellt mycket, han har en mycket speciell boksmak och han tvekar inte för att säga vad han tycker heller.  Trots detta så finns där något mellan de två, något udda och speciellt. Sedan får vi inte heller glömma Maya, den två år gamla barnet som A.J Fikry en dag hittar övergiven på golvet i hans bokaffär. Fastnålad på Mayas kläder finns en lapp som ber Fikry att ta hand om det lilla barnet då henne mamma inte kan.

The collected.... är en charmig och varm berättelse om konsten att våga älska och att våga drömma. Det är en finstämd berättelse om livet men utan att bli för sentimental och smörig. Jag njuter av läsningen och jag trivs väldigt väl i sällskap med Amelia, A.J, Maya och de andra karaktärerna i denna boken. Mysig feel-good bok som dessutom innehåller en stor kärlek till böckerna och litteraturen, för bokens magiska kraft och läsningens styrka är något som genomsyrar hela boken. Varje kapitel inleds för övrigt med att A.J Fikry listar en speciell novell som han gillar, välskrivna noveller är något av det mest enastående som finns enligt A.J, därefter följer en kort text som rymmer hans tankar kring novellen. Novellerna är i början riktad rakt ut till ingen speciell men när Maya kommer in i A.J:s liv så blir dessa tankar riktade till henne.

En varm och härlig bok som är mysig att krypa ned med i soffhörnet samtidigt som den innehåller en del allvar och mörka stråk. Samtidigt så finns där en torr, bitsk humor som gör att jag fnissar högt flera gånger.  Kärleken till böcker som genomsyrar boken värmer en bokälskandes hjärta lite extra med.  Boken har dessutom ett riktigt fint och härligt omslag och i min utgåva så är själva papperna i boken lite tjockare och känns lite "skrynkliga" under händerna, som en riktigt gammal bok.  På författarens sida kan man också hitta alla bokliga referenser som förekommer i boken plus författarens kommentarer till varför de förekommer och vad hennes tanke var kring valet av en specifik bokreferens. Härligt initiativ tycker jag, boknördighet när den är som allra bäst!

 Boken kommer ut på svenska under våren på Forum förlag, Här kan ni läsa mer om den.

2 kommentarer:

  1. Verkar mysig. Den här har har jag ställt mig i kö på jobbet, vill läsa den under våren. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade den mycket, mysig och charmig, sött blandat med salt =)

      Radera