tisdag 3 mars 2015

Top Ten Tuesday: Mina absoluta favoriter ifrån de senaste 3 åren

Denna tisdag vill Broke & Bookish att vi ska lista våra absoluta favoriter ifrån de senaste 3 åren. Inte en så lätt fråga, ifrån de senaste tre åren kan jag nog lista fler än bara 10 st! Så efter att ha gjort ett försök så omvandlar jag detta tema och gör 3 listor med tio i varje!

Fantasy/Dystopier och liknande
  1. Patrick Rothfuss, Berättelsen om kungadråparen. En bok som fick mig att återvända till den magiska fantasyvärlden. En helt outstanding fantasyserie som är ren läsnjutning.
  2. Suzanne Collins, Hungerspelen. Detta är verkligen en favorit, kanske inte bara för att det är en riktigt bra bok utan även för att det var via Collins som jag upptäckte tonårs/YA/crossover-böckerna. Något som jag är väldigt tacksam för då det gett mig många fina läsupplevelser
  3.  Anders Björkelid, Ondvinter. Ruggigt bra svensk fantasy
  4. Carrie Ryan, Vassa tänders skog. En annorlunda dystopi som är riktigt bra.
  5.  Erin Morgenstern, Nattens cirkus. En lågmäld berättelse om kärlek, vänskap, mod och magi.
  6. Laini Taylor, Mörk ängel. Annorlunda urban fantasy med riktigt bra karaktärer och en stark berättelse
  7. Kristin Cashore, De utvalda.  Fantasy när den är som allra bäst.
  8. Neil Gaiman. Oceanen vid vägens slut.  En sagoberättelse samtidigt som det är en barndom och en uppväxtskildring.
  9.  Maggie Stiefvater. Dödsritten. En märklig bok men är riktigt bra.
  10. Gail Carriger, Själlös. Om Alexia Tarbaroti, en kvinna med skinn på näsan, vilket kan behövas i ett viktorianskt London fyllt med vampyrer, varulvar och spöken. Samtidigt som man själv lider av lite själlöshet. Men det finns te! En massa te och då klara man ju allt.

Deckare/Thriller/Spänning/Skräck
  1. Åsa Larsson, Solstorm.  Jag minns en varm sommar 2012, under juni månad slukade jag henne böcker. De två sista läste jag i en stuga långt, långt ut i skogen, vid en sjö. En stuga utan el och rinnande vatten. Bara jag och kära sambon och tiden till att hitta ro i kropp och själ.
  2.  Stephen King, Benrangel. En av de böcker där King verkligen är i högform.
  3. Marisha Pessle, Nattfilm. Läst 2014, en mycket annorlunda bok. Spännande nagelbitande varvat med lite mer långsamt tempo. Mycket bra.
  4. Christoffer Carlson, Den osynlige mannen ifrån Salem & Den fallande mannen. Läst 2014. Svensk deckare som lyckas bryta normerna och skapa något nytt i en genre som är nästan överfylld. Inga standar lösningar här eller deckarmall 1 A. Ruggigt bra
  5. Michelle Paver, Evig natt. En rysare men där monstret kanske inte är riktigt det man tror. Och där det är själva platsen som utgör den största skräcken.
  6.  S.J Bolton, Nu ser du mig. Även hennes andra böcker i serien om Lacey Flint är väl värda att läsa. Otäcka, mörka och ofta riktigt skrämmande
  7. Belinda Bauer. Mörk Jord. En annorlunda thriller/deckare som verkligen fastnade hos mig
  8.  Fred Vargas. Okänd kontinent. Om polisen Adamsberg som inte är riktigt som andra poliser. Gåtfulla berättelser, långsamt tempo och stundtals filosofiskt. Märkligt men ändå så bra.
  9. Peter May, Svarthuset.  En säregen och lågmäld deckare som utspelas på en mycket speciell plats.
  10.  Agatha Christie, Mordet på Orientexpressen.  Den första och den största deckardrottningen!

Romaner/Crossover och liknande.
  1. Fredrick Backman, En man som heter Ove,  Backman gav mig en läsupplevelse utöver det vanligt. 
  2. John Green, Förr eller senare exploderar jag. Jag grät floder samtidigt som jag kände hopp och förtröstan
  3. Sarah Wiman, När Gud var en kanin. En säregen och mycket speciell bok. Varm, hjärtskärande och kärleksfull
  4. Hilary Mantel, Wolf Hall.Tänk att ca 700 sidor historisk berättelse kan vara så spännande! EN fantastisk bok som kretsar kring Henrik den åttonde men är berättade utifrån Thomas Cromwell perspektiv och utifrån hans liv
  5. Diana Gabaldon, Främlingen, Första boken om Jamie och Clare är helt magisk. Verklighetsflykt när den är som bäst.
  6. Lisa Genova, Fortfarande Alice. En gripande berättelse om en fruktansvärd sjukdom. 
  7. Rainbow Rowell, Eleanore & Parker. En bitterljuv berättelse om vänskap, mod och kärlek
  8. Jonas Gardell, Torka aldrig tårar utan handskar. En käftsmäll till bok men som också är ömsint och kärleksfull
  9. Majgull Axelsson, Jag heter inte Miriam. Också en käftsmäll till bok om att överleva på en plats där det inte var meningen att man skulle överleva.
  10. Hillary Jordan, Mississipi. En stark bok om fördomar, hat och rasism men också en varm bok om vänskap och kärlek.
    En bubblare eftersom jag inte visste vart jag skulle sätta den och det är Hannah Kent, En mörderska bland oss.  En bok som griper tag i en och berör på djupet, jag tänker fortfarande på den fast det är flera månader sedan jag läste ut den.
    Andra bubblare skulle vara Alex Marwood, Caroline Eriksson, Tana French  Joel Dicker, Lauren Beukes och Catherine Weber


    16 kommentarer:

    1. Många bra böcker det där! Jag har läst några stycken, men är sugen på att läsa flera av dem på din lista, bland annat Nattfilm och Torka aldrig tårar...

      SvaraRadera
      Svar
      1. =) Hade lite svårt att begränsa mig bara =) Både Nattfilm och Torka aldrig tårar kan jag rekommendera.

        Radera
    2. Oj, det var inga dåliga listor :)

      SvaraRadera
      Svar
      1. =) Antingen så är jag för snäll i mitt tycke eller så råkar jag bara ha tur och läser många bra böcker =)

        Radera
    3. Svar
      1. Tackar! Hade lite svårt att krympa ned 3 års favoriter till bara tio stycken =)

        Radera
    4. Här fick jag flera bra boktips!Tack så mycket!

      SvaraRadera
    5. Smart att göra tre listor. Ser flera böcker som står på min läslista för 2015 så det lovar ju verkligen gott!

      SvaraRadera
      Svar
      1. Läser ju alldeles för mycket för att trycka ned favoriterna i en enda lista =)

        Radera
    6. Har precis öppnat Eleanor & Park! Och Torka aldrig tårar.. ja vart börjar man ens? Så bra!

      SvaraRadera
      Svar
      1. Ja Torka aldrig tårar, det är en mycket stark serie. Hoppas du gillar Eleanor och Parker =)

        Radera
    7. Många bra böcker på de här listorna :) Och ett par som jag hade gaska svårt för :D

      SvaraRadera
      Svar
      1. Så kan det vara =) Alla har vi vår egna unika lässmak!

        Radera
    8. Här finns det många riktigt bra böcker :) Känns som om jag också borde ha tänkt på att göra tre listor!

      SvaraRadera
      Svar
      1. =) Ja jag försökte verkligen trycka in alla favoriter och då är dessa bara från de senaste tre åren, ska vi titta ännu längre tillbaka hade det nog behövts ännu fler listor =)

        Radera