tisdag 17 mars 2015

Top Ten Tuesday: Böcker på vårens läslista.


Nu var det ett tag sedan jag var med på Top Ten Tuesday men idag så har jag lite tid över. Studierna är rätt lugna just nu och jag har tid att varva ned och ägna mig åt lite annat. Så tio böcker som jag vill läsa under våren. Jag tänker dela listan i två delar, den första delen är helt nya böcker som jag längtar efter och den andra är böcker som blivit liggande i hyllan eller i lånehögen. I båda listor hade jag kunna skriva in många fler men dessa var dom som poppa upp direkt. Listan kommer säkert ändras många gånger om under våren, tio böcker är det jag normalt läser per månad så det finns utrymme för många fler böcker under våren! 

Nya böcker:
  1. Ann Cleeves, Dött vatten
  2. Cecilia Ekbäck, I vargavinterns land
  3. Brandon Sanderson, Mistborn
  4. Mo Hayder, Behandlingen
  5. Alan Bradley, Mord är ingen lek
Hyllvärmare:
  1. Per-Anders Fogelström, Krigens barn. Andra delen i den trilogi som föregår Stad-serien. Denna är påbörjade men ännu inte avslutad
  2. Hilary Mantel, För in de döda. Den har faktiskt varit hemma och vänt en gång, men jag tänker att våren är mer lämpad för denna boken.
  3. Margret Atwood, Oryx and Cake. Vårens engelska projekt, jag har hört så mycket om Atwood och när jag fick se den på biblioteket så högg jag den. Jag vill träna upp min engelska och jag hoppas att denna boken ska vara någorlunda lätt att läsa.
  4. Gillian Flynn, Mörka Platser, En hyllvärmare som jag är riktigt nyfiken på. Jag har läst Gone Girl och den gillade jag väldigt mycket.
  5. Denna femte punkt är öppen och rymmer klassikerna som finns här hemma, jag har många olästa Selma Lagerlöf och Villiam Moberg. Under våren ska jag läsa en hel del av dessa tänkte jag. 

12 kommentarer:

  1. Den enda jag läst är Mörka platser och den gillade jag, har inte läst Gone girl så jag kan inte jämföra dem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Då hoppas jag att även jag gillar Mörka platser!

      Radera
  2. Bland de nya har vi visst flera gemensamma :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Men lista hade kunnat göras mycket längre!

      Radera
  3. Mord är ingen barnlek håller jag på med nu. Behandlingen och Mistborn ser jag också fram emot att läsa nån gång :) De verkar så bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Härligt. Flavia var verkligen så underbar i den förra boken. Hoppas jag hinner läsa den snart

      Radera
  4. Dött vatten och Mörka platser kan jag rekommendera :-)

    SvaraRadera
  5. Mörka platser vill jag också läsa. Köpte den på rean förra året, men har ännu inte kommit mig för att läsa den XD Oryx and Crake skulle jag också vilja läsa. Har inte läst något av Atwood.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört så mycket om Atwood, har bara läst en enda bok av henne innan. Så jag hoppas Oryx and Crake visar sig blev en ny favorit =)

      Radera
  6. Mantels bok är jättebra. Atwood är jag sugen på att testa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att höra att Mantels bok är bra! Atwood läser jag just nu och jag är helt överväldigad!

      Radera