söndag 29 mars 2015

Påskens deckare plus lite annat trevligt

Nu är då det snart tid för påskfirande och för mig även födelsedagsfirande! Som traditionen säger så läser man deckare under påsken! Läs mer Här om påskdeckare.

Därför tänkte jag tipsa om lite olika deckare här och vi börjar med de där som är lite råa, lite blodiga och rejält obehagliga! ( Om jag skrivit om boken så går länken till det jag skrivit, annars så går länken till förlaget)
  • Kråkflickan, Jerker Eriksson & Håxan Axlander-Sundquist: En berättelse om vad som händer när en människa går över gränsen och där lidandet gjort att mänskligheten försvunnit
  • Mo Hayder, Ritual: Första delen i Vandrande mannen-serien där Flea Marley och Jack Caffrey förekommer tillsammans. Boken rymmer mörka ritualer och mystiska figurer som gömmer sig i skuggorna
  • Giorgio Faletti, Jag dödar: En lite äldre bok och för att vara deckare så är den rejält tjock. Men jag minns den som en annorlunda och skrämmande deckare/thriller som utspelar sig i Monaco!
  • Tom Rob Smith, Barn 44: Nu när denna bok ska bli film (Läs mer Här) så känns det rätt att ha med den här. Boken läser man ju före filmen och denna boken är väl värd att läsas. Sovjetisk deckare som skrämmer rejält!
"Men jag då? Jag som faktiskt hellre läser oblodiga deckare som inte är så otäcka"
Till er kan jag tipsa om:
  • Alan Bradley, Den bittra pajens sötma:  En pusseldeckare med en mycket speciell huvudkaraktär, elvaåriga Flavia de Luca
  • Agatha Christie, Mordet på Orientexpressen. En klassiker skriven av deckardrottningen nr 1! Nu utgivna i nya läckra, karamelliga omslag och nyöversatta av Bookmark Förlag.
  • Collin Cotterill, Den motvillige kommunisten  Jag väljer här en annorlunda mysdeckare. Här befinner vi oss i Laos tillsammans med rättsläkaren Siri. En varm, humoristisk pusseldeckare.
  • James Runcie,Sidney Chambers and the shadow of death Sista blir faktiskt en engelsk deckare som inte är översatt till svenska. Jag och kära sambon har sett tv-serien Grantchester och vi gillade den väldigt mycket. En präst och en polis, tiden är 50-tal och platsen är en engelsk liten by och de löser mord tillsammans. Det jag inte visste var att tv-serien var baserad på böcker! Moderna böcker där första kom ut 2012! Så dessa hade jag gärna läst själv under påsken!
" Men jag då? Jag som faktiskt inte gillar att läsa deckare alls, varken blodiga eller oblodiga. Vad ska jag läsa under påsken? Gamla reklamblad?" Absolut inte! Reklamen kan du slänga och istället läsa någon av dessa lite mysigare och trevliga böckerna
Kanske är ni lediga under påsken och kan passa på att läsa lite extra eller kanske måste ni jobba. Men jag hoppas ändå att ni alla får en fin påsk med ett välfyllt påskägg! 




4 kommentarer:

  1. Trevligt inlägg med många tips. Har läst ut Den bittra pajens sötma nu idag och Flavia var verkligen en härlig karaktär. Har inte bestämt mig för vad jag ska läsa i påsk än, men jag är säker på att det inte blir reklamblad för jag har massor av spännande böcker i lager ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att det inte bli reklamblad! =) Vad roligt att du tyckte om inlägget!

      Radera
  2. tack för alla tipsen! har inte läst många av dem. Moyes och Morton har jag läst annat av. hoppas att du får en fin påsk med tid både familj, god mat, godis och läsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas du hittade något bra tips då! Och hoppas att även du får en fin påsk!

      Radera