onsdag 25 mars 2015

Tematrio: Huvudstäder

Denna vecka vill Lyran att vi ska berätta om tre böcker som utspelar sig i olika eller samma huvudstad. Jag väljer Stockholm sett ur tre olika perspektiv men där den röda tråden är det mörkare Stockholm. Brottets Stockholm där ondskan härjar men där också hoppet skymtar förbi.


  1. Kråkflickan, Jerker Eriksson & Håkan Axlander-Sundquist. Här möter vi ett mörkt, otäckt och rått Stockholm där ondskan är av det svartare slaget. Komplex och smart berättelse med många vändningar. Där även när vi tror att man som läsare har förstått sanningen så är det inte helt säkert att det faktiskt är just sanningen vi hittat.
  2. Den osynlige mannen ifrån Salem, Christoffer Carlsson. Nu möter vi återigen Stockholm sett ur en enskild nedgången och trasig polis ögon. Där brottet är personligt och skildringen av Stockholm kan liknas vid svart-vit filmnoir.
  3. Misterios, Arne Dahl. Så beger vi oss tillbaka till det sena 90-talet och får tillsammans med A-gruppen bemötta en ensam seriemördare som avverkar de rikaste finansmännen i Stockholms överklass.

20 kommentarer:

  1. Eriksson & Axlander-Sundquists böcker har jag läst,. Carlsson har jag ännu inte läst något av och Dahl har jag läst någon bok av men inte den där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carlsson kan jag verkligen rekommendera!

      Radera
  2. Det låter som en spännande trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Det är spännande med, mitt favoritområde =)

      Radera
  3. Har inte läst någon ur din trio men den första lät riktigt intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar du mörka, råa och obehagliga deckare så är det helt rätt bok att läsa. Men kom ihåg att denna bok hör väldigt mycket ihop med bok två och tre.

      Radera
  4. Har bara läst Arne Dahl, men de tyckte jag om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De andra två kan jag också rekommendera!

      Radera
  5. Älskar verkligen böckerna om A-gruppen, en serie som verkligen höll i tio böcker. Kråkflickan gillade jag också, den var väldigt annorlunda och Christoffer Carlssons bok kommer jag nog till förr eller senare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade bara sett tv-serien om A-gruppen, vi följer den just nu på tv med de nya avsnitten. Och då kom jag på att jag hade denna första boken i hyllan.... =)

      Radera
  6. Har inte läst någon i din trio. Spännande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Kanske hittar du något du gillar!

      Radera
  7. Arne Dahl måste jag läsa! Och Kråkflickan var bra, resten av trilogin helt okej. Nu har jag köpt Glaskroppar av samma författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Ja jag kom på att jag hade första delen av Arne Dahl i bokhyllan, då hade vi sett större delen av tv-serien =)

      Radera
  8. Jag har tänkt läsa alla tre! Köpte Den osynlige mannen för ett tag sedan men har ännu inte läst den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan rekommendera alla tre faktiskt =)

      Radera
  9. Intressant trio! Kråkflickan och Den osynlige mannen från Salem vill jag läsa snart. Arne Dahl var det länge sen jag läste något av, har inte läst den du nämner men den lockar. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag kan rekommendera alla tre =)

      Radera
  10. Inga böcker jag kände till. Tack för tipsen!

    SvaraRadera