måndag 16 mars 2015

Drakryttarna, en oväntad skatt till bok!

Anette Skåhlberg & Katarina Dahlquist, Znapp: Drakryttarna 

Drakryttarna är volym 1 i en planerad längre serie och det är en blandning av berättande text och mängder av färgstarka seriebilder. Handlingen kretsar kring att vår värld är i fara och det är endast de sju utvalda som kan rädda den. Na, naturens beskyddare och väktare över drakäggen är den som måste finna de utvalda och sammanföra dem med sin utvalda drake.  I denna första volymen får vi möta tre av de utvalda, först kommer då tre kapitel som introducerar dom tre men de utvalda kommer att bli tolv så småningom. Varje drake matchar sin ryttare med samma egenskaper som de har. Tre unga människor som alla har varsin svaghet men där just deras svagheter gör dom till starka. Jag gillar verkligen hur författaren lyfter in och normaliserar sådant som alltför ofta leder till utanförskap. I denna boken är det just de delar som gör att de utvalda är de utvalda. Jag upplever boken som väldigt fräsch och nyskapande, den erbjuder en fantasy som vågar gå utanför de traditionella ramarna och kan därför ge mig som läsare något utöver det vanliga!

Drakryttarna är en sådan bok som inte riktigt går att recensera ordentligt, detta är en bok som man bör uppleva och insupa alla de detaljer som denna boken flödar av. Bilderna är i boken är i sig en anledning till att läsa boken, de är fantastiskt fina och det myllrar av vackra detaljer. Drakryttarna är en genomtänkt och ordentligt bearbetad bok som erbjuder ett hisnande äventyr!  Ett äventyr fyllt med magik, drakar, kärlek och även robotar! Bilderna i kombination med texten gör att boken även passar för unga eller vuxna som har svårt för läsningen. Men just denna kombination gör också att boken även passar för att väcka läslusten och skapa en nyfikenhet på böcker.

Detta är en bok jag gärna velat ha i min bokhylla, nu har jag fått återlämna boken till biblioteket och kan därför inte ge smakprov på innehållet och bilderna.

Jag ger ett smakprov hämtad ifrån förlagets sida:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar