lördag 7 mars 2015

Bokbloggsjerkan 6-9 mars

Denna vecka undrar Annika om : Brukar du läsa dedikeringarna som brukar finnas i början eller slutet av böckerna? Vilken är i så fall den mest minnesvärda?

Jag brukar läsa dedikeringarna men det är inte ofta jag kommer ihåg dom efteråt. Det exempel Annika tog upp det läste jag själv precis så det minns jag. Men ofta är tycker jag dedikeringarna riktade till en specifik person/personer som har någon betydelse för författaren men som för mig är helt okända. Då har ju den inte någon vidare betydelse för mig men ibland så finns det dedikeringar som sticker ut lite och som talar till mig som läsare. En speciell och fin dedikation finns i Siri Pettersens bok Odinsbarn. Den lyder så här: 

" Till mamma, för livet, Till pappa för döden. Till Kim, för allt däremellan. Och till dig. Du som alltid läste böcker som ingen annan hade hört talas om. Du som var lite konstig, som satt längst bak i klassrummet. Du som växte upp i en mörk källare där ödet avgjordes med ett tärningskast. Du som fortfarande klär ut dig. Du som aldrig riktigt passade in och som ofta kände att du var på fel plats, i fel tid. Det här är din bok"


20 kommentarer:

  1. Det är likadant för mig. Jag läser allt men kommer sällan ihåg dedikeringen efteråt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Men ofta är det inte heller något man behöver lägga på minnet =)

      Radera
  2. Det var en fin dedikation, täcker in de flesta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det känns lite fint på något sätt att hon riktar sig rakt ut till läsaren sådär!

      Radera
  3. Det där var en dedikation som ger lust att läsa boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Visst är det så och det är också en riktigt bra bok!

      Radera
  4. Känner verkligen igen mig i ditt svar, precis som du säger så är dedikationerna mest viktig för författaren, det spelar kanske mindre roll för läsaren. Det var en lite annorlunda dedikering, men fin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Visst är den speciell, känns väldigt fint att hon riktar sig rakt ut till läsaren sådär!

      Radera
  5. Väldigt vacker dedikering! Jag gillar slutet. "Det här är din bok".. Det blir så personligt på något sätt.

    SvaraRadera
  6. Nu blev jag ännu mer sugen på att läsa Odinsbarn. En fin dedikation och en intressant handling, det låter som något för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan verkligen rekommendera boken!

      Radera
  7. Det var en fin dedikation som sticker ut lite extra. Trevligt! ;)

    SvaraRadera
  8. Den ska jag börja på strax, då ska jag tänka på att läsa den

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Du har härlig läsning framför dig!

      Radera
  9. Annorlunda och genomtänkt - då kan jag läsa dem.

    SvaraRadera
  10. Brukar också läsa alla tack, känns de som flesta är för mellan författaren och de närmaste, men ibland smyger något annat in.

    Och vilken fantastisk dedikation! Ytterligare en anledning till att se till att läsa Odinsbarn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det oftast så men ibland kommer en som verkligen sticker ut. Och jag kan verkligen rekommendera Odinsbarn!

      Radera