söndag 1 mars 2015

Februari

Då var det dags att summera februari månad, en månad jag är väldigt glad är över. Det har varit en tuff månad och det är fortfarande kämpigt. Men en dag i taget, ett steg åt gången, så ska jag nog ta mig igenom detta med. Läsningen har varit riktigt bra trots allt, speciellt när jag lade alla krav och måsten på hyllan. Jag tänkte köra en princip där jag skulle läsa ikapp rec-ex, hyllvärmare och låneböcker. Men efter lite mer funderande gjorde jag helt radikalt som så att jag återlämnade de flesta låneböckerna, alla böcker som jag är sugen på att läsa men som tappat all glans då det blivit ett måste över dom, sedan lånade jag enbart böcker som jag verkligen vill läsa just nu. Och som vanligt när jag mår dåligt så återvänder jag till fantasy-världen, det är där jag hittar min totala verklighetsflykt! Samtidigt så varvar jag det hela med riktigt bra dystopi-serier och mörka, djupt obehagliga böcker om mord och annat otäckt.  Så mars månad blir enbart lust-läsning, risken är ju att läsningen dör helt och jag får en läs-svacka istället.

Men här är då februari månads läsning:
  1. Stephen King, Väckelsen, T ****
  2. Lars Wilderäng, Stjärnklart, Dys ****
  3. Sara Lövenstam, Vad är grejen med verb? Fa *** ½ 
  4. Kristin Hannah, Monogrammorden, De ***
  5. Samuel Björk,  Det hänger en ängel ensam i skogen, De **** ½
  6. Neil Shusterman & Eric Elfman, Teslas vind, Ung *** ½
  7. Terry Pratchett & Neil Gaiman, Goda omen, *** ½ 
  8. James Dashner, Maze Runner- I vansinnets öken, Dys *** ½ 
  9. Eva Holmquist, Attentaten i Gallus, Fa. *****
  10. Sally Green, Half bad-Ondskans son, Fa *** ½
  11. Anette Skåhlberg & Katarina Dahlquist,  Znapp: Drakryttarna, Se/Fa *** ½
  12. Caroline Jensen, Daemologi för nybörjare, Dy, *** ½
  13. Michelle Paver, Vargbröder: Havets fångar, Ung/ Fa. *** ½
 Månadens bästa:  Eva Holmqusit knep första platsen denna månaden men Stephen King var inte långt efter.
Månadens sämsta/mindre bra/ besvikelse: Jag blev något besviken på Monogrammorden, hade förväntat mig något annat. Det passade mig inte alls.
Månadens deckare/thriller:   Samuel Björks nyskapande och fräscha Det hänger en ängel ensam i skogen.
Månadens otäckaste:  Stephen King var helt klart skrämmande i Väckelse, här kändes det som den gamla King kommit tillbaka. En King i högform!
Månadens överraskning:  Att grammatik faktiskt kan vara roligt! Sara Lövestam lyckades visa detta.
Månadens finaste:   Drakryttarna var en riktigt fin bok, en grafisk roman med underbara teckningar och målningar.
Månadens dystopi: Lars Wilderängs Stjärnklart var helt klart skrämmande och riktigt intressant.
Månadens antal:  12 stycken känns riktigt bra med tanke på hur jag mått under februari.
Kaosutmaningen: 2 stycken denna månaden.

1 kommentar:

  1. Tror det är klokt att släppa på så många måsten som möjligt, så bra gjort :) Läste Stjärnklart i söndags, älskade den :)

    SvaraRadera