torsdag 12 mars 2015

Två böcker som liknar varandra

Jag har två böcker kvar ifrån Januari att skriva om och jag tänkte göra en dubbel-rec då de båda har liknande tema i sig. De båda är Goda Omen av Terry Pratchett och Neil Gaiman samt Demonologi av Caroline L Jensen.

Vi börjar med Goda omen av Pratchett och Gaiman.
Handling här är att tiden är snart inne för apokalypsen att inträffa och för att det ska ske så måste Antikrist föddas och få växa upp. Demonen Crowley och Ängel Azirapahel är dock lite osäkra på om hela idén med apokalypsen verkligen är så bra. De har levt på jorden i flera tusen år, ja ändå sedan Adam och Eva blev utsparkade ifrån Paradiset faktiskt. Och de är båda överens om att jordelivet har sina fördelar och det känns lite trist att det ska försvinna. Så de två slår sig samman och bestämmer sig för att de båda ska se till att Antikrist får en bra träning, så kanske kan det då innebära att apokalypsen inte inträffar. Det uppstår dock snart ett problem, det visar sig att Crowley som hade ansvaret för att introducera Antikrist som baby här på jorden råkat förväxla honom och den riktiga Antikrist är alltså försvunnen. I boken får vi också möta menige häxjägare Pulsifer, Anatema Manick som är professionell ättling till sierskan Agnes Nutter och vi får möta Hells angels, som egentligen är apokalypsens fyra ryttare. En galen bok som är väldigt skruvad och fyll av underfundiga formuleringar och galna påhitt.  Mängder av fotnoter och andra lustigheter fyller ut boken och gör läsningen riktigt underhållande. En härlig bok som också stundtals är riktigt rolig. Jag gillade Goda Omen men tror nog att man får mer ut av boken om man läser den på orginalspråket, så det tänker jag göra för att se om tycker bättre om boken då. För som det är nu så gillar jag boken men det är inte heller den bästa boken jag läst.


Om vi nu går över till den andra boken så är det Demonologi för nybörjare av Caroline L Jensen.

"Gud har gått in i väggen, och i helvetet planerar Beelzebub uppror mot Satan. Dessutom tänker han släppa loss helvetets alla demoner på jorden. Allt detta är Isak omedveten om när han som vanligt går till vaktmästarjobbet på sin gamla skola. Men när Beatrice, grannens allvetande råtta, förklarar för Isak att det enbart är han som kan förhindra apokalypsen, och rädda sin älskade, ondskefulla lillasyster, tvingas Isak ge sig ut på en resa genom helvetets nio kretsar för att möta Satan." ( Handling ifrån förlaget) 

Här har vi återigen en förestående apokalyps men ur ett helt annat perspektiv. Här är det en vanlig kille som ska försöka förhindra att Helvetet brakar sönder och samman, något som skulle innebära att även jorden skulle gå under. Samtidigt som nästan alla av Helvetes demoner rustar för krig så ligger Gud till sängs och orkar inte ta tag i något alls. Gud är nämligen deprimerad. Återigen en skruvade och galen berättelse men ändå med mer allvar och tyngd i sig än Goda omen. Isaks kamp och hans strävan är beundransvärd och jag berörs av honom på ett helt annat sätt än för karaktärerna i Goda Omen.  Här blandas genrer hejvilt, fantasy, skräck, komedi och rent av även en aningen av ungdomsbok.  Jensen kan dock konsten att hålla ihop alla delar så att jag som läsare stundtals fnissar högt för att i nästa stund ligga med en klump i magen av oro för Isak och hans vänner. För just vänskapen mellan Isak och Rufus tycker jag är riktigt fin att läsa om.  Jag njuter av läsningen och tycker att Demonologi för nybörjare är riktigt bra. Spännande, actionfyllt men även sorgligt och tankeväckande. Jag läste dessa två böcker ganska så direkt efter varandra och i Caroline L Jensen märks spår och  influenser ifrån både Pratchett och Gaiman. Samtidigt så märks det tydliga paralleller till Dante och Den gudomliga komedin. Men där Caroline L Jensen anpassat och vinklat de nio kretsarna för att passa dagens samhälle, bla finns där i en särskild plats för grooming. Mycket snyggt gjort. Boken är väl värd att läsa då den bjuder på ett säreget och mycket märkligt äventyr där det gäller att hänga med i svängarna. Men där man också får en fin skildring av kärlek till familjen och vänner. Detta är min första bok av Caroline L Jensen men jag blir riktigt sugen på att läsa mer av henne.
( Kaosutmaningen: 6: Läs en bok om gudar)

5 kommentarer:

  1. Vad sorgligt att läsa din rec just idag samtidigt som man precis fått reda på att Terry Pratchett har avlidit, men fint också för det blir så påtagligt att texterna från författare lever vidare. Jag har faktiskt inte läst Goda omen, men däremot Demonologi och jag tyckte om den väldigt mycket. Blir Goda omen så småningom och samtidigt hoppas jag Caroline kommer ut med nytt snart. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad tråkigt att höra det. Det visste jag inte när jag skrev inlägget. Och det var min första bok av honom. Men jag kommer läsa mer av honom.

      Radera
  2. Goda omen har jag stående här hemma, den ska läsas nån gång :). Demonologi för nybörjare älskade jag! Så underbart underlig och spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var Demonologi en härlig upplevelse. :)

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera